[صفحه اصلی ]    
:: صفحه اصلی سایت دانشگاه ::
بخش‌های اصلی
ریاست مرکز::
روابط عمومی::
واحد مدیریت حوادث::
آمبولانس های دولتی و خصوصی::
حوزه عملیات::
آموزش::
اداره امور پایگاهها::
دبیرخانه کارگروه حوادث غیرمترقبه::
اخبار::
اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات::
رفاهی و ورزشی::
اطلاعیه ها::
مقالات::
آمار و اطلاعات::
تماس با ما::
آلبوم تصاویر::
::
نظرسنجی
در صورت استفاده از خدمات اورژانس 115 استان زنجان میزان رضایت شما در چه حد می باشد؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
خیلی ضعیف
   
..
نظرسنجی درون سازمانی
..
:: افزایش تعداد آمبولانس های اورژانس کشور تا پایان امسال ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۶/۱۷ | 

تا پایان سال، تعداد آمبولانس های کشور به حدود 4 هزار دستگاه می رسد

AWT IMAGEمعاون درمان وزارت بهداشت از مرگ سالیانه یک میلیون و 250 هزار نفر و مصدومیت و معلولیت 20 تا 50 میلیون نفر از مردم دنیا بر اثر سوانح و حوادث ترافیکی خبر داد.

دکتر محمد آقاجانی در نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهم نامه همکاری بین بخشی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نخستین علت مرگ افراد 15 تا 29 سال، سوانح و حوادث ترافیکی است و از هر 4 مرگ ناشی از این حوادث، 3 مرگ مربوط به مردان و یک مرگ مربوط به زنان است.

وی سومین علت مرگ در ایران را حوادث و سوانح ترافیکی دانست و گفت: 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح و حوادث در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می دهد در حالی که این کشورها مالکیت 54 درصد از وسایل نقلیه موتوری جهان را دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ترکیب مرگ و میرهای ناشی از سوانح ترافیکی گفت: 23 درصد از مرگ ها مربوط به موتورسوران، 22 درصد عابرین پیاده، 23 درصد مربوط به رانندگان خودرو و 31 درصد نیز مربوط به سرنشینان خودرو به غیر از رانندگان است و ایران از نظر مرگ و میرهای ناشی از این حوادث در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد.

دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف 17گانه توسعه پایدار، اظهار داشت: در بین این اهداف، کاهش 50 درصدی مرگ و آسیب ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی تا سال 2020 و دستیابی به سیستم حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه، در دسترس و پایدار تا سال 2030 اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه علیرغم کاهش تلفات بر اثر حوادث ترافیکی اما همچنان در ایران نخستین علت بار بیماریها مربوط به این حوادث است، اضافه کرد: بار بیماریها شامل مجموع سالهای از دست رفته عمر و ناتوانی است که بعد از سکته های قلبی و مغزی، سومین علت بار بیماریها حوادث ترافیکی است زیرا در جریان این حوادث افراد جوان کشور جان خود را از دست می دهند و یا ناتوان می شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش تلفات حوادث ترافیکی از 27 هزار به حدود 16 هزار نفر، یادآور شد: 72 درصد از مرگ های ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی در جاده های برون شهری و راه های روستایی رخ می دهد که بیشترین علت آن ضربه به سر گزارش شده است.

دکتر آقاجانی در ادامه افزود: در بخش برون شهری در سال 94، ده هزار و 860 نفر، در راه های روستایی یک هزار و 100 و در بخش درون شهری 4 هزار و 453 مرگ رخ داده است.

دکتر آقاجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور 3 هزار و 500 دستگاه آمبولانس زمینی، 40 دستگاه موتور آمبولانس، 58 اتوبوس آمبولانس، 21 آمبولانس هوایی با حدود 15 هزار نفر نیروی انسانی در حال فعالیت هستند و شاخص رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرها به طور متوسط 15 و در جاده ها 19، سایر کلانشهرها 10، شهرهای کوچک 8 و سایر جاده ها حدود 14 دقیقه است.

معاون درمان وزارت بهداشت از کمبود 700 پایگاه اورژانس در کشور خبر داد و اظهار داشت: یکی از زمینه های همکاری وزارت بهداشت با وزارت راه و شهرسازی می تواند احداث پایگاه های جدید اورژانس باشد تا شبکه اورژانس کشور تکمیل شود.

وی با اشاره به ورود و جایگزینی آمبولانس های زمینی در وزارت بهداشت در دولت یازدهم، گفت: در سال گذشته و سال جاری یک هزار و 250 آمبولانس وارد ناوگان اورژانس کشور شد و تا پایان سال هم ظرفیت آمبولانس های کشور به حدود 4 هزار آمبولانس می رسد.

دکتر آقاجانی تعداد ماموریت های اورژانس در سال گذشته را دو میلیون و 500 هزار ماموریت ترافیکی و غیرترافیکی عنوان کرد و افزود: علیرغم کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اما ماموریت های اورژانس افزایش داشته است.

معاون درمان وزارت بهداشت تعداد ماموریت های اورزانس هوایی را تشریح کرد و گفت: 21 اورژانس هوایی کشور در سال 93، 493 ماموریت، در سال 94 حدود یک هزار و 700 ماموریت و در پنج ماهه نخست سال جاری نیز 920 ماموریت انجام داده اند که 61 درصد از ماموریت های اورژانس هوایی، حوادث ترافیکی بوده است.

وی در پایان از کمبود نیروی انسانی، بالگردهای تخصصی و پایگاه های اورژانس به عنوان چالش های موجود یاد کرد.


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی Emergency Operation Center

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی