Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
برگشت به دانشگاه علوم پزشکی زنجان
:: ::
بخش‌های اصلی
ریاست::
واحد نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی::
واحد صدور پروانه های بهداشتی::
واحد اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات::
سایت های مرتبط::
بازگشت به صفحه اصلی::
::
ناظر اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی باشید

ارتباط مستقیم با

 ریاست اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی

شما می توانید در صورت مشاهده هرگونه تخلف در خصوص  عملکرد کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی مراتب را مستقیما با ریاست مطرح نمایید.

آدرس ایمیل:

Foodsup@zums.ac.ir 

..
تماس با ما

شماره تماس اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی زنجان

024-33364985-7

آدرس :زنجان،خیابان امام خمینی ،پایین تر از چهار راه امیر کبیر،جنب مرکز بهداشت شهرستان زنجان

..
فرآورده های غیر مجاز
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
واحد اطلاع رسانی غذا

 شماره تماس 

واحد اطلاع رسانی غذا

024-33550101

..
سامانه استعلام پروانه های بهداشتی استان زنجان
.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد اطلاع رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی به شماره 33550101 تماس حاصل فرمایید.
..
:: اطلاع رسانی ::
 | تاریخ ارسال: 1391/1/17 | نویسنده: فرناز جزءدائمی | 

  رژیم مغذی و فعالیت فیزیکی منظم از عوامل مهم در تناسب و سلامت سنین سالمندی است. اضافه وزن، فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت از مشکلات شایع این سنین است که عمده ترین راه کنترل آن ها تغذیه ای صحیح می باشد. چند توصیه کلیدی زیر به بهبود وضعیت تغذیه ای این گروه سنی کمک می کند

AWT IMAGE

  مصرف نامحدود مایعات بخصوص برای کهنسالان مهم است. اولاً همانطور که قبلاً اشاره شد، مقدار کل آب بدن کاهش می یابد و همواره خطر کم آبی وجود دارد. دوماً کمبود آب موجب کار سخت تر کلیه ها برای دفع مواد زائد و یبوست می گردند. سوماً غذاهایی که آب بیشتری دارند مثل میوه ها و سبزی های تازه و شیر کمتر مصرف می شوند.

AWT IMAGE

 برخی مداخلات برای تامین آب کافی عبارتند از: حفظ آگاهی از دریافت و دفع مایعات، تغییر روش تهیه غذا مثل افزایش مصرف سوپ هایی که با سبزی ها و گوشت تازه مرغ و ماهی تهیه می شوند یا نوشیدن آب میوه رقیق شده با آب معدنی.

  برای محدود کردن دریافت انرژی توصیه می شود غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف مواد شیرین و چربی ها را کاهش دهند. از آنجایی که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می یابد پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا مانند گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر باهم مصرف شوند تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین میکنند. همچنین توصیه می شود حدود نصف پروتئین مصرفی روزانه از نوع حیوانی باشد (مانند انواع گوشت).

  مصرف چربی ها باید در رژیم غذایی سالمندان محدود شود. با افزایش سن احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر افزایش فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. کباب کردن، گریل کردن، بخار پز کردن و سرخ کردن در مقادیر کم روغن نسبت به سرخ کردن در روغن قابل ترجیح هستند. همچنین مغزهای گیاهی، بادام زمینی، گردو، پسته و بادام؛ دانه هایی مثل آفتاب گردان، کنجد و کدو تنبل منابع خوبی از چربی های غیر اشباع بوده و می توانند در مقادیر متوسط به عنوان جانشین های بدون کلسترول غذاهای گوشتی در رژیم غذایی مصرف شوند.

AWT IMAGE

  مصرف نمک در رژیم غذایی محدود شود تا از افزایش فشار خون و کاهش آب بدن پیشگیری گردد. جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی های استخوانی می شود. بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و تامین ویتامین D (استفاده از نور آفتاب) افزایش می یابد. قرار گرفتن روزانه به مدت حدود سی دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تامین را توصیه می کنیم.

  کمبود ویتامین B6 و B12 به علل مختلف در سالمندان شایع است زیرا با بالا رفتن سن متابولیسم این ویتامین افزایش و جذب آن کاهش می یابد. از طرف دیگر در سالمندان به علت مصرف ناکافی گوشت دریافت این ویتامین کاهش می یابد. توصیه می شود روزانه منابع غنی این ویتامین ازجمله انواع گوشت، جگر، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل (پوست گرفته نشده) مصرف شود. همچنین باید به دریافت روی باید توجه خاص مبذول شود. زیرا این ماده ی معدنی در موادی وجود دارد که اغلب افراد مسن از مصرف آن ها به دلیل ناتوانی در جویدن (گوشت و مغزها) یا مشکلات گوارشی پس از مصرف (حبوبات) خودداری می کنند. یکی از راه حل ها تغییر بافت چنین مواد غذایی می باشد. مثلاً استفاده از غذاهایی که گوشت چرخ کرده دارند مثل کوفته ریزه یا استفاده از مغزهای خرد شده.

  کمبود آهن در سالمندان شایع نیست بخصوص در خانم ها بعد از یائسگی. کم خونی در سالمندان ممکن است به دلیل خونریزی در ارتباط با بیماری و یا داروها یا کاهش جذب ناشی از داروهای مصرفی دیده شود. زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزیجات با برگ تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز از منابع آهن می باشند. رژیم غذایی سالمندان ممکن است از نظر اسید فولیک نیز کمبود داشته باشد. بنابراین مصرف غذاهای غنی از اسید فولیک (مثل جگر، حبوبات، بروکلی، آووکادو، قارچ و اسفناج) و غذاهای غنی شده با فولات (مثل غلات و آرد غنی شده) پیشنهاد می شود.

مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان زنجان

دفعات مشاهده: 1896 بار   |   دفعات چاپ: 465 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 85 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان