دوره 11، شماره 30 - ( 6-1397 )                   جلد 11 شماره 30 صفحات 4-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakili M M. Assessment of construct validity questionnaires in psychological, educational and Health research: Applications, Methods, and Interpretation of Exploratory factor analysis. J Med Educ Dev. 2018; 11 (30) :4-19
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1013-fa.html
وکیلی محمد مسعود. ارزیابی روایی سازه در ابزارهای اندازه‌گیری تحقیقات روانشناختی، آموزشی و سلامت: کاربرد، روش‌ها و تفسیر نتایج تحلیل عاملی اکتشافی . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (30) :4-19

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1013-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (838 مشاهده)
بخش مهمی از تحقیقات مرتبط با علوم روانشناسی رفتار و یادگیری، علوم اجتماعی و علوم سلامت ، نیازمند استفاده از ابزار­های محقق ساخته می­ باشد. محققین جهت دستیابی به نتایج معتبر و فراهم شدن امکان نشر نتایج تحقیق، علاقمند هستند از روش­ های مناسب جهت ارزیابی اعتبار ابزارهای تحقیق استفاد نمایند، چرا که عدم تامین چنین خصوصیت مهمی در ابزار تحقیق، ممکن است منجر به هدر رفتن تلاش­ ها و منابع تخصیص یافته به تحقیق شود. یکی از انواع متداول روایی ابزارهای اندازه­ گیری، روایی سازه است که غالبا با استفاده از روش تحلیل عاملی، به­ عنوان یکی از معتبرترین روش­ های آماری مورد ارزیابی قرار می­گیرد. تحلیل عاملی، از فرایند­های آماری، جهت آسان نمودن سنجش ­های مرتبط با هم، و با هدف کشف یک الگو از گروهی از متغیرها بهره می­گیرد و هدف اصلی از بکارگیری آن، تلاش جهت کشف ساده ­ترین روش تفسیر داده­ های مشاهده شده است. تحلیل عاملی در بسیاری از حوزه ­های علوم مانند علوم رفتاری و روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم پزشکی و پرستاری، اقتصاد، جفرافیا، به­ عنوان یکی از دستاوردهای مهم پیشرفت تکنولوژی درکامپیوتر به­ کار­گرفته می­شود. در این مطالعه مراحل و روش­ های تحلیل عاملی اکتشافی، به صورت گام به گام و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد بحث و توصیف قرار خواهد گرفت.
متن کامل [PDF 879 kb]   (276 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb