دوره 10، شماره 28 - ( 12-1396 )                   جلد 10 شماره 28 صفحات 39-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramazani A, Ghahramani M, Pardakhtchi M H, Zaker Salehi G. Strategic Analysis of International Scientific Collaboration of Iranian Top Universities from their Faculty perspective, Using FBWM. J Med Educ Dev. 2018; 10 (28) :39-52
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1019-fa.html
رمضانی عباس، قهرمانی محمد، پرداختچی محمدحسن، ذاکر صالحی غلامرضا. تحلیل استراتژیک همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های برتر ایران از منظر اعضای هیات علمی آن‌ها با تکنیک فازی FBWM. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (28) :39-52

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1019-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران. گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران.
چکیده:   (1978 مشاهده)
زمینه و هدف: توزیع نامتقارن منابع دانش و فناوری در عصر جهانی‌شدن، و لزوم توسعه همگام با تحولات جهانی، موجب ورود ناگزیر دانشگاه­ ها به همکاری­ های‌ علمی ‌بین‌المللی (هعب) شده و ارزیابی راهبردی وضعیت موجود از الزامات حضور اثربخش در این عرصه است. لذا هدف این پژوهش، ارزیابی همکاری­ های‌علمی ‌بین‌المللی دانشگاه­ های برتر ایران با رهیافت تحلیلSWOT است.
روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. از طریق نمونه‌گیری طبقه‎ای نسبتی 432 عضو هیأت‌علمی 12دانشگاه برتر متشکل از 4 دانشگاه جامع، 4 دانشگاه علوم ‌پزشکی و 4 دانشگاه صنعتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزاز گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق­ساخته بود که روایی‌ محتوایی آن توسط متخصصان امر و با بازبینی همتایان تایید شد و پایایی آن (آلفای‌کرونباخ) برابر 816/0 محاسبه شد. تحلیل داده‌ها نیز به روش FBWM توسط نرم‌افزارهای لینگو و لیزرل صورت گرفت.
یافته‌ها: افزایش حضور و تعامل محققان در همایش‌های بین‌المللی، وجود بسترهای مناسب توسعه بین‌المللی در دانشگاه ­ها، مهم ­ترین نقاط‌ قوت؛ ناکافی‌بودن گرنت سالانه اساتید، عدم اشراف مدیران دانشگاه‌ها به هعب و تزلزل و تشتت در سیاست­ های هعب، مهم ­ترین نقاط‌ ضعف؛ جوان‌ بودن جمعیت کشور، رفع برخی تحریم‌ها، و اقبال جامعه جهانی به پذیرش ایران در کنسرسیوم­ های دانشگاهی بین‌المللی، مهم­ ترین فرصت­ ها؛ و رکود اقتصادی در بیشتر کشورها، فراهم‌نبودن زمینه‌های سیاسی برای هعب و گسترش ایران‌ هراسی و اسلام‌ هراسی در جهان، مهم­ ترین تهدیدها بودند.
نتیجه‌گیری: دستیابی به بخش اعظمی از اهداف سند چشم ­انداز، برنامه‌های توسعه و نقشه جامع علمی کشور، مستلزم هعب بوده و این امر به‌شدت متاثر از شرایط خاص فرهنگی، سیاسی، مذهبی و بین‌المللی ایران است. دانشگاه‌های برتر کشور بایستی با ممیزی الزامات جامعه‌جهانی؛ حتی‌الامکان به استانداردهای آکادمیک بین‌المللی نزدیک شوند.
 
متن کامل [PDF 405 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb