دوره 11، شماره 31 - ( 9-1397 )                   جلد 11 شماره 31 صفحات 85-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Muhammdipouya F, Muhammdipouya S. Recognition and Prioritization of the Curriculum Ideologies of Medical Science Professors in the Area of the Six Curriculum Components. J Med Educ Dev. 2018; 11 (31) :85-96
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1020-fa.html
محمدی پویا فرامرز، محمدی پویا سهراب. شناسایی و اولویت‌بندی ایدئولوژی برنامه ی درسی اساتید علوم پزشکی در زمینه ی مؤلفه‌های شش‌گانه برنامه ی درسی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (31) :85-96

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1020-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (4808 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی ایدئولوژی برنامه­‌ی درسی اساتید می‌تواند برای طراحان حوزه­‌ی برنامه‌­ی درسی و آموزش به مثابه‌ی ابزار و نقشه راه عمل نماید. بدین صورت در پژوهش حاضر سعی شده است که به شناسایی و اولویت‌بندی ایدئولوژی اساتید علوم پزشکی در رابطه با مؤلفه‌های شش‌گانه برنامه­‌ی درسی پرداخته شود.
روش‌ بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی مقطعی می‌باشد. جامعه‌­ی پژوهش متشکل از کلیه‌­ی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) بوده و تعداد 94 نفر به­‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌­ی استاندارد ایدئولوژی برنامه­‌ی درسی اسکایرو استفاده شد.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم افزار آماری SPSS v16 مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: براساس نتایج این مطالعه، اولویت اول ایدئولوژی برنامه­‌ی درسی اساتید علوم پزشکی در هر یک از مؤلفه­‌های شش­‌گانه شامل ایدئولوژی بازسازی اجتماعی در مؤلفه هدف؛ ایدئولوژی کارایی اجتماعی در مؤلفه‌­های تدریس، دانش و فراگیر؛ و ایدئولوژی یادگیرنده محور در مؤلفه های یادگیری و ارزشیابی بود.
نتیجه‌گیری: ضمن توجه اساتید علوم پزشکی به همه ایدئولوژی­‌های برنامه­‌ی درسی، ایشان در غالب مؤلفه­‌های برنامه‌ی درسی ایدئولوژی کارایی اجتماعی را در اولویت بالاتری قرار دادند. به­‌عبارت دیگر، تأکید ایشان بر توانمندسازی فراگیران جهت عملکرد مثمرثمر می­‌باشد.
 
متن کامل [PDF 909 kb]   (382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb