دوره 11، شماره 30 - ( 6-1397 )                   جلد 11 شماره 30 صفحات 40-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Bytamar J, Saed O. Psychometric Properties of Metacognitive Beliefs about Procrastination Questionnaire in Students of Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran. J Med Educ Dev. 2018; 11 (30) :40-55
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1025-fa.html
محمدی بایتمر جهانگیر، ساعد امید. ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه باورهای فراشناختی در مورد اهمال‌کاری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (30) :40-55

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1025-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (962 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به نقش باورهای فراشناختی مرتبط با اهمال‌کاری در تداوم و تشدید اهمال‌کاری، استفاده از ابزاری پایا و روا چه در بافت ارزیابی و چه در سنجش پیامد مداخله‌های درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف مطالعه ­ی حاضر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه باورهای فراشناختی مرتبط با اهمال‌کاری (MBPQ) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود.
روش بررسی: نمونه‌ای به حجم 210 نفر به‌صورت در دسترس از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند. به‌منظور بررسی روایی MBPQ از سه روش روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، روایی همگرا و ارزیابی متقابل همبستگی خرده مقیاس‌ها استفاده شد. جهت برآورد پایایی MBPQ از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته‌ها: ساختار دوعاملی (باورهای فراشناختی مثبت و منفی) با 14 گویه روی ‌هم‌ رفته 49 درصد واریانس‌ها کل آزمون را تبیین کردند. این ساختار عاملی به‌عنوان بهترین مدل حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی انتخاب و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به‌عنوان مدل نهایی MBPQ پذیرفته شد. باورهای فراشناختی مثبت با اهمال‌کاری کلی و باورهای فراشناختی منفی با اهمال‌کاری تحصیلی رابطه­ی مستقیم و معناداری داشت. مولفه‌های MBPQ نیز از پایایی قابل قبولی برخوردار بودند.
نتیجه‌گیری: MBPQ دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب و برازش مناسب در ساختار دوعاملی است. این پرسشنامه می‌تواند به‌عنوان ابزاری مناسب در ارزیابی بالینی و فرمول‌بندی مشکلات مراجع و همچنین ارایه­ی یک گام روبه‌جلو در جهت توسعه مفهوم­شناسی فراشناختی از اهمال‌کاری مفید باشد.
متن کامل [PDF 1028 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb