دوره 11، شماره 32 - ( 12-1397 )                   جلد 11 شماره 32 صفحات 79-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarnavadeh M, Ebrahimpour Koumleh S, Jafari S. Desirable Status of the Dental Curriculum Based on the National Requirements of Iran and International Experiences. J Med Educ Dev. 2019; 11 (32) :79-105
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1042-fa.html
صفرنواده مریم، ابراهیم پور کومله سمیرا، جعفری سوده. وضع مطلوب برنامه درسی رشته دندانپزشکی براساس ضرورت‌های بومی ایران و تجارب بین‌المللی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (32) :79-105

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1042-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (229 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت مطلوب برنامه درسی رشته دندانپزشکی براساس ضرورت‌های بومی ایران و تجارب بین‌المللی است.
روش بررسی: در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. ابتدا با مطالعات کتابخانه­ای و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از آن، برنامه درسی دندانپزشکی و تجارب واقعی برخی از دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان بررسی شد. سپس بر بنیاد استدلال‌های نظری و دستاوردهای تجربی دانشگاه‌های معتبر، به ارائه وضعیت مطلوب برنامه درسی رشته دندانپزشکی براساس ضرورت‌های بومی ایران و تجارب بین‌المللی پرداخته شد.
یافته‌ها: کمبود جامعه‌نگری و کم‌توجهی به جنبه‌های پیشگیری، جدا بودن آموزش علوم پایه از دروس بالینی و کلینیکی، عدم ایجاد انگیزه یادگیری در فراگیران و ضعف در تربیت فراگیرانی مستقل، بازنگری در برنامه درسی دندانپزشکی را ضروری ساخته‌اند و تلفیق برنامه‌های درسی دندانپزشکی به‌صورت تلفیق افقی و عمودی می‌تواند وضعیت مطلوب برنامه درسی رشته دندانپزشکی را رقم بزند. بنابراین، محور فعالیت­های تغییر و اصلاح برنامه ­درسی شامل تمرکز بر رویکردهای تلفیقی با محوریت «آموزش توام با پژوهش»، «دندانپزشکی مبتنی بر شواهد» و «ورود دانش‌های جدید» در برنامه­ریزی درسی دندانپزشکی بوده است.
نتیجه‌گیری: برنامه درسی تلفیقی مطلوب آموزش دندانپزشکی، برنامه‌ای است که در سه سطح (سطح حوزۀ علمی، سطح رشته تحصیلی، سطح برنامه موضوعی یا محتوای درس)؛ با تصمیم­گیری دربارۀ چهار عنصر (اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی) و با رعایت چهار اصل (تلفیق هم‌زمان در سطح خرد و کلان؛ تنوع روش‌ها و چند بعدی بودن؛ تعادل بین محتواـ فرایندمحوری برنامه تلفیق؛ و مکمل بودن تلفیق از درون ـ تلفیق از بیرون) به تولید برنامه‌های درسی دندانپزشکی می‌پردازد.
 
متن کامل [PDF 432 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb