دوره 11، شماره 31 - ( 9-1397 )                   جلد 11 شماره 31 صفحات 97-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gangineia H, Heidari M, Shoghli A, Mohajer M. Evaluation of Attitude and Performance of Nurses Attending In-service Training courses Regarding the Use of Professional Ethics in Educational Healthcare Centers of Zanjan, Iran . J Med Educ Dev. 2018; 11 (31) :97-104
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1053-fa.html
گنجی نیا حسین، حیدری محمد رضا، شغلی علیرضا، مهاجری منصور. بررسی نگرش و عملکرد پرستاران شرکت کننده در دوره های آموزشی ضمن خدمت نسبت به کابرد اخلاق حرفه ای در مراکز آموزشی- درمانی شهر زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (31) :97-104

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1053-fa.html


گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (2028 مشاهده)
زمینه و هدف: نیاز نظام درمانی به پرستاران مسوولیت پذیر و پایبند به اخلاق حرفه‌ای، نیازی حیاتی است. لذا، مطالعه‌­ی حاضر با هدف تعیین نقش دوره‌­های آموزشی ضمن خدمت در نگرش پرستاران به اخلاق حرفه­‌ای و عملکرد آن­‌ها، در 3 مرکز آموزشی- درمانی شهر زنجان انجام گردید.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 400 نفر از پرستاران مراکز آموزشی- درمانی شهر زنجان شامل 362 نفر زن (5/90 درصد) و 38 نفر مرد (5/9 درصد) و به روش نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندار شده اخلاق در حرفه پرستاری یون جایون (2004 Eun-Ja Yeun- )) در بهار 1397 صورت گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 76/0 بدست آمد. تحلیل داده‌­ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
نتایج: از 400 نفر پرستاران مطالعه شده در این بررسی، 5/53 درصد در دوره­‌ی آموزشی اخلاق حرفه‌ای شرکت کرده بودند. مطالعه‌­ی حاضر نشان داد که بین افراد شرکت کننده در دوره­‌ی آموزشی و افرادی که در دوره شرکت ننموده بودند، از نظر نگرش به اخلاق حرفه‌­ای تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین، ارتباط معناداری در عملکرد شرکت کنندگان در دوره­‌ی آموزشی اخلاق حرفه‌­ای مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: شرکت در دوره‌­های آموزشی اخلاق حرفه‌­ای نتوانسته است در نگرش و عملکرد پرستاران تفاوت معنی­‌دار ایجاد کند. لذا لازم است به نحوه‌­ی اجرای آموزش­‌ها و محل خدمت پرستاران توجه بیشتری شود.
متن کامل [PDF 772 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb