دوره 12، شماره 34 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 34 صفحات 34-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami Z, Norouzi S, Ramezanibadr F, Norouzi A. Design, Implementation and Evaluation of an Operational Program to Improve the Quality of Basic Clinical Skills in Nursing Students in Zanjan University of Medical Sciences in 2017. J Med Educ Dev. 2019; 12 (34) :34-40
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1059-fa.html
بهرامی زینب، نوروزی سعیده، رمضانی بدر فرهاد، نوروزی علی. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه عملیاتی ارتقای کیفیت مهارت های بالینی پایه دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل کرن. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (34) :34-40

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1059-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (4373 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاری به عنوان حرفه ای عمل محور بوده که آموزش بالینی بخش اساسی آموزش این رشته است. مهارت های بالینی پرستاری، در صورت عدم به کارگیری تحلیل می روند، بر همین اساس هدف از این مطالعه طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ی عملیاتی ارتقای کیفیت مهارت های بالینی پایه دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل کرن بود.
روش بررسی: مطالعه ی حاضر بر اساس گام های مدل برنامه‌ریزی درسی کرن به منظور ارتقای کیفیت مهارت های بالینی پایه ی دانشجویان پرستاری در دانشکده ی پرستاری ابهر طی سال های 1395 الی 1396 و با استفاده از روش مداخله ای تک گروهی قبل و بعد انجام شد. بدین منظور، پس از شناسایی مشکل پایین بودن سطح مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری و نیاز سنجی اولیه، برنامه ی عملیاتی و نیز نحوه ی ارزشیابی آن، پس از تصویب در شورای آموزشی دانشکده به اجرا رسید. در اجرای مطالعه ی حاضر، طبق سطح اول و دوم مدل کرک پاتریک، واکنش و دانش شرکت کنندگان، قبل از برنامه ی آموزشی با دانش آن ها بعد از برنامه ی آموزشی مقایسه شد.
یافته ها: نمرات آزمون مهارت های بالینی پایه ی دانشجویان و همچنین درصد رضایت شان بعد از اجرای اجرای افزایش چشمگیری را نشان داد. طبق اظهار نظر دانشجویان در محیط بالینی، اضطراب شان کاهش یافته و اعتماد به نفس شان افزایش یافته بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از مطالعه ی حاضر، اجرای این نوع از اجرای آموزشی می تواند باعث ارتقای کمی و کیفی آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری شود. بنابراین برنامه ریزان آموزش پرستاری در بهبود کیفیت آموزش می توانند از برنامه ی عملیاتی حاضر، بهره جویند.
متن کامل [PDF 601 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb