دوره 12، شماره 33 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 33 صفحات 8-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgar A, Kazemi F, Babazadeh S, Aghalari Z. Assessing the Viewpoint of the Professors about Teaching a Course by Several Lecturers in Babol University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2019; 12 (33) :8-15
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1072-fa.html
تیرگر آرام، کاظمی فروغ، بابازاده ساناز، اقالری زهرا. ارزیابی دیدگاه اساتید در خصوص تدریس توسط چند استاد در دانشگاه علوم پزشکی بابل . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (33) :8-15

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1072-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (2785 مشاهده)

 زمینه و هدف: ازآنجاکه یکی از شیوه‌های مرسوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی، آموزش توسط چند استاد است، لذا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی دیدگاه اساتید علوم پزشکی در خصوص واحدهای درسی مشترک به اجرا درآمد.

روش بررسی: این مطالعه به‌صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی در سال 1392 در میان اساتید علوم پایه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام پذیرفت. نمونه‌برداری به‌صورت در دسترس با توجه به تمایل به مشارکت در پژوهش انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته مشتمل بر 14 سؤال و برای تجزیه تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

یافته‌ها: از 41 استاد مورد بررسی، حداقل33 نفر (4/80 %) درترم گذشته یا ترم جاری، یک درس را به‌صورت مشترک با دیگر اساتید تدریس کرده بودند.  اگر چه 9/65% از اساتید افزایش تنوع و جذابیت و حدود نیمی از آن‌ها رعایت بهتر سرفصل را از ویژگی‌های مثبت این شیوه برشمردند اما اکثر اساتید افزایش غیرضروری حجم مطالب (3/68 %)، کاسته شدن از فرصت لازم جهت ارزیابی درسی دانشجویان (2/51 %) و همچنین کاهش مدت زمان لازم برای آشنایی و برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو (3/46 %) را از نقاط ضعف این شیوه بیان کردند. البته انجام آزمون‌های آماری گویای عدم اختلاف معنی‌دار در نتایج به تفکیک جنس و مرتبه علمی اساتید بود.

نتیجه‌گیری: حدود نیمی از اساتید با ارائه مشترک دروس مخالف بوده و یا نظر ممتنع داشتند، اما نیمی دیگر از اساتید نگاه مثبتی به ارائه دروس مشترک داشتند. بنابراین با عنایت به برخی جنبه‌های مثبت در چنین شیوه‌ای، اظهارنظر قطعی میسر نیست و نیاز به مطالعات گسترده‌تر می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: پزشکی، آموزش، اساتید
متن کامل [PDF 721 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb