دوره 12، شماره 34 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 34 صفحات 22-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hashemiparast M S, Jahanban Esfahlan A, Vakili M M. The Challenges of Applying Theoretical Knowledge in the Clinical Settings: A Qualitative Study. J Med Educ Dev. 2019; 12 (34) :22-33
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1073-fa.html
هاشمی پرست مینا سادات، جهانبان‎اسفهلان آیلین، وکیلی محمد مسعود. چالش ‌های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین: یک مطالعه کیفی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (34) :22-33

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1073-fa.html


آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی مراغه، مراغه، ایران
چکیده:   (3336 مشاهده)
زمینه و هدف : در سال‏ های اخیر، نارسایی آموزش ‏های بالینی و عدم پیوند آن با دانش نظری باعث ایجاد مشکلاتی در ارائه‌ی خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبتی به بیماران شده است؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین موانع و چالش‏ های بکارگیری دانش نظری در حوزه‌ی بالین انجام شده است.
روش بررسی:  پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‏ کنندگان شامل 15 نفر از دانشجویان عرصه کارآموزی، مربیان، اعضای هیأت ‏علمی و کارکنان بالینی بیمارستان بودند که به عنوان افراد غنی از اطلاعات دعوت به شرکت در مطالعه شدند. برای انتخاب مشارکت‏ کنندگان از روش نمونه‏ گیری هدفمند با در نظر گرفتن حداکثرتنوع استفاده شد. داده‏ ها از طریق مصاحبه‏ های نیمه‏ ساختار‏یافته انفرادی جمع‏ آوری و به‏‌طور همزمان تحلیل شد.
یافته ها:  بر اساس تحلیل داده ‏ها، 5 طبقه اصلی شامل "روتین‏گرایی در بالین"، "یاددهی-یادگیری ناکارآمد"، "عدم اعتماد به کفایت بالینی"، "فقدان روابط حرفه ‏ای حمایت‏گر" و "مغایرت ماهیت تئوری و عمل" به عنوان چالش‏ ها و موانع بکارگیری دانش نظری در حوزه­‌ی بالین حاصل شد.
نتیجه­‌گیری:  بکارگیری دانش آموخته ‏شده در کلاس‏ های درس در حوزه ی بالین متأثر از عوامل گوناگون با ماهیت‏ های متفاوت است. این پدیده در ساختاری متشکل از شرایط حاکم بر عرصه بالین، فقدان حمایت حرفه‏‌ای در محیط کاری، بی ‏اعتمادی و ماهیت عمل‏گرای حوزه ی بالین شکل می‏ گیرد. بر این اساس، رفع موانع مستلزم بسترسازی فرهنگی، آموزشی و حرفه ‏ای می ‏باشد.
متن کامل [PDF 1182 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb