دوره 12، شماره 34 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 34 صفحات 22-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahanban Esfahlan A, Vakili M M. The Challenges of Applying Theoretical Knowledge in the Clinical Settings: A Qualitative Study. J Med Educ Dev. 2019; 12 (34) :22-33
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1073-fa.html
هاشمی پرست مینا سادات، جهانبان‎اسفهلان آیلین، وکیلی محمد مسعود. چالش ‌های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین: یک مطالعه کیفی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (34) :22-33

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1073-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (120 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‏‌های اخیر، نارسایی آموزش‌‏های بالینی و عدم پیوند آن با دانش نظری باعث ایجاد مشکلاتی در ارائه‌­ی خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبتی به بیماران شده است؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین موانع و چالش‌‏های بکارگیری دانش نظری در حوزه‌­ی بالین انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‏‌کنندگان شامل 15 نفر از دانشجویان عرصه کارآموزی، مربیان، اعضای هیأت‏‌علمی و کارکنان بالینی بیمارستان بودند که به عنوان افراد غنی از اطلاعات دعوت به شرکت در مطالعه شدند. برای انتخاب مشارکت‏‌کنندگان از روش نمونه‏‌گیری هدفمند با در نظر گرفتن حداکثرتنوع استفاده شد. داده‌‏ها از طریق مصاحبه‌‏های نیمه‌‏ساختار‏ یافته انفرادی جمع‌‏آوری و به‌‏طور همزمان تحلیل شد.
یافته‌‏ها: بر اساس تحلیل داده‌‏ها، 5 طبقه اصلی شامل "روتین‏گرایی در بالین"، "یاددهی-یادگیری ناکارآمد"، "عدم اعتماد به کفایت بالینی"، "فقدان روابط حرف‌ه‏ای حمایت‏گر" و "مغایرت ماهیت تئوری و عمل" به عنوان چالش‌‏ها و موانع بکارگیری دانش نظری در حوزه­‌ی بالین حاصل شد.
نتیجه‏‌گیری: بکارگیری دانش آموخته ‏‌شده در کلاس‌‏های درس در حوزه‌­ی بالین متأثر از عوامل گوناگون با ماهیت‌‏های متفاوت است. این پدیده در ساختاری متشکل از شرایط حاکم بر عرصه بالین، فقدان حمایت حرف‌ه‏ای در محیط کاری، بی‏‌اعتمادی و ماهیت عمل‏گرای حوزه‌­ی بالین شکل می‏‌گیرد. بر این اساس، رفع موانع مستلزم بسترسازی فرهنگی، آموزشی و حرف‌ه‏ای می‏‌باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb