دوره 11، شماره 32 - ( 12-1397 )                   جلد 11 شماره 32 صفحات 22-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi M, Nastiezaie N. Evaluation of Mediating Role of Spiritual Intelligence in the Relationship between Social Capital and Psychological Capital of Graduate Students. J Med Educ Dev. 2019; 11 (32) :22-33
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1108-fa.html
شمسی منیژه، ناستی زایی ناصر. نقش واسطه گری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (32) :22-33

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1108-fa.html


گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (3009 مشاهده)
زمینه و هدف: هوش معنوی، سرمایه‌­ی اجتماعی و سرمایه‌­ی روان‌شناختی، رویکردهایی هستند که به فرد در جهت هماهنگی با محیط، سلامت و بهبود عملکرد یاری می‌رسانند. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه‌ای هوش معنوی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود.
روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی تحلیلی و همبستگی است. به شیوه­‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و به شیوه­‌ی تصادفی و بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 341 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 98-1397مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه‌ی هوش معنوی (کینگ)، سرمایه اجتماعی () و سرمایه روان‌شناختی (لوتانز و همکاران) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارspss16  و لیزرل استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان 79/3±42/27 سال بود. میانگین سرمایه اجتماعی24/11±68/52 (از 90)، سرمایه روان‌شناختی 79/12±77/88 (از 120) و هوش معنوی 87/11 ± 61/63 (از 92) بود. مقدار ضریب همبستگی سرمایه‌­ی اجتماعی با سرمایه­‌ی روان‌شناختی (01/0p< 335/0r=)، سرمایه‌­ی اجتماعی با هوش معنوی (01/0, p<359/0r=هوش معنوی با سرمایه­‌ی روان‌شناختی (01/0, p<585/0r=) مثبت و معنی‌دار بود. اثر مستقیم سرمایه­‌ی اجتماعی بر سرمایه‌­ی روان‌شناختی (11/2, t= 12/0β=)، اثر مستقیم سرمایه­‌ی اجتماعی بر هوش معنوی (78/6t= ،42/0β=) و اثر مستقیم هوش معنوی بر سرمایه‌­ی روان‌شناختی (25/9, t=64/0β=) مثبت و معنی‌دار بود. اثر غیرمستقیم سرمایه­‌ی اجتماعی بر سرمایه‌­ی روان‌شناختی با نقش میانجی هوش معنوی (268/0β=) نیز مثبت و معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: طبق یافتهها، هوش معنوی و سرمایه‌­ی اجتماعی با سرمایه­‌ی روان‌شناختی دانشجویان رابطه مثبت داشتند. بنابراین از طریق توجه به رشد ابعاد هوش معنوی و سرمایه‌­ی اجتماعی، می‌توان زمینه‌­های بهبود سرمایه­‌ی روان‌شناختی در دانشجویان را فراهم آورد.
متن کامل [PDF 819 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb