دوره 12، شماره 35 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 35 صفحات 55-61 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pournia Y. Current English Language References Do Not Satisfy Medical Students’ Needs: A study on the Vocabulary of the English Language References and Questions in the Comprehensive Examination of Basic Medical Sciences in Iran. J Med Educ Dev. 2019; 12 (35) :55-61
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1119-fa.html
پورنیا یدالله. منابع کنونی زبان انگلیسی نیازهای دانشجویان پزشکی را برآورده نمی سازند: بررسی واژه های منابع و سؤال‌های زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (35) :55-61

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1119-fa.html


گروه زبان انگلیسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (2604 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی، این پژوهش با هدف بررسی شاخص‌های واژگانی در منابع و سؤال‌های زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی در ایران انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: بعد از گردآوری متون منابع و دسته‌بندی واژگان آن‌ها، متون ‌نهایی از لحاظ پوشش واژگان، اندازه واژگان، و سطح واژگان بررسی شدند. همچنین، پوشش واژگان پنج آزمون زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی در این منابع بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج بررسی 89،021 واژه متشکل از 9،683 نوع واژه و 5،938 واژه-خانواده نشان داد که واژگان کاکسهد (Coxhead) پوشش 27/6% و واژگان سو (Hsu) پوشش 11/6% در منابع زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی داشتند. واژگان هیچکدام از 5 آزمون زبان انگلیسی امتحان جامع پوشش 98 درصدی در منابع نداشتند. اندازه واژگان پنج منبع 5،938 واژه-خانواده بود که با معیار حداقل 8000 واژه-خانواده‌ای فاصله زیادی داشت. همچنین، واژگان پنج منبع در سطح 14 قرار داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می‌رسد که منابع زبان انگلیسی امتحان جامع علوم پایه پزشکی نیازهای دانشجویان پزشکی را از جمله گذراندن آزمون زبان انگلیسی امتحان جامع و خواندن و درک مطلب متون پزشکی به زبان انگلیسی برآورده نمی‌کنند. بنابراین، معرفی منابع بیشتر زبان انگلیسی با شاخص‌های واژگانی بالاتر از طرف وزارت بهداشت یا حداقل از طرف مدرس مربوطه پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 474 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1397/12/12 | پذیرش: 1398/7/16 | انتشار: 1399/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb