دوره 5، شماره 9 - ( 10-1391 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 33-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mostafavi َ, ramezanloo P, asgari N. Pharmacy Students' Reasons for Choosing Pharmacy as a Career and Changes in Their Motivation during the Course. J Med Educ Dev. 2013; 5 (9) :33-41
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-112-fa.html
مصطفوی سید ابوالفضل، رمضانلو پریا، عسگری نادیا. عوامل موثر بر انتخاب رشته ی داروسازی و میزان تغییر در انگیزه ی دانشجویان این رشته در طول دوره ی تحصیل. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1391; 5 (9) :33-41

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-112-fa.html


استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (15639 مشاهده)
زمینه و هدف: رشته ی داروسازی ازرشته هایی است که دانش آموزان زیادی را به خود جلب کرده ، علاقمندان زیادی آن را انتخاب و وارد این رشته می شوند. اگرچه دانشجویان با علاقمندی زیادی وارد این رشته می شوند؛ لیکن به نظر می رسد در طی دوره ی تحصیلی انگیزه زیادی جهت کسب نمرات بالا نداشته ، اهمیت چندانی به درس و کلاس نمی دهند. این امر باعث شده است که میزان غیبت دانشجویان در کلاس ها افزایش یافته ، معدل درسی آن ها نیز درحد انتظار نباشد. یکی از دلایلی که می تواند باعث این اتفاق باشد عدم انتخاب رشته ی تحصیلی بر اساس علاقه و یا کاهش انگیزه ی دانشجویان جهت ادامه ی تحصیل در رشته ی انتخابی ایشان می باشد. بررسی این امر و یافتن علل آن می تواند باعث رفع مشکلات ایشان و افزایش انگیزه ی آن ها جهت ادامه ی تحصیل باشد. این مطالعه به بررسی انگیزه ها و عوامل موثر بر انتخاب رشته ی تحصیلی دانشجویان دوره ی دکتری عمومی داروسازی در دانشکده ی داروسازی پرداخته و عواملی را که توانسته در طی دوره باعث کاهش انگیزه ی آن ها در انجام وظایف گردد، مورد توجه قرار داد. روش بررسی: دراین پژوهش ابتدا براساس منابع موجود ومطالعات قبلی پرسشنامه ای محقق ساخته که بتواند علل انتخاب رشته توسط دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهد تهیه گردید. این ابزارتوسط دانشجویان ورودی سال های مختلف دانشکده ی داروسازی و علوم دارویی اصفهان تکمیل گردید. در تهیه ی پرسشنامه از مدل لیکرت استفاده شده است. با استفاده از آزمون T وجداول دوبعدی در نرم افزارSPSS نتایج مطالعه تفسیر شد. یافته ها: منزلت اجتماعی اولین و مهم ترین انگیزه ی انتخاب رشته داروسازی بوده است. نتایج نشان می دهد که سال ورود به دانشگاه یکی از فاکتورهای مهم در روند افزایش ویا کاهش انگیزه دانشجویان جهت ادامه ی تحصیل در این رشته درطول دوره تحصیلی می باشد. دانشجویان معتقدند دروس عمومی که قبل از امتحان جامع علوم پایه ارایه می شود باعث کاهش انگیزه و علاقه دانشجویان جهت کسب نمرات مناسب شده لیکن دروسی که بعد ازامتحان جامع علوم پایه ارایه شده که عمدتا دروس تخصصی می باشد باعث علاقه مندی دانشجویان به این رشته می شود. دروس عملی مانند آزمایشگاه هایی با امکانات مناسب و نحوه ی برخورد اساتید، نقش مهمی در افزایش علاقه و انگیزه دانشجویان به تحصیل داشته است. اغلب دانشجویان، این رشته را به عنوان اینکه فقط یک شغل مناسب در آینده باشد انتخاب ننموده بلکه علل دیگری را نیزعلت علاقه وانگیزه آن ها برای انتخاب این رشته دانسته اند. نتیجه گیری:به طور کلی اکثردانشجویان از انتخاب این رشته رضایت داشته و فکر می کنند که با ادامه ی تحصیل در این رشته به اهداف از پیش تعیین شده خود خواهند رسید.خو
متن کامل [PDF 208 kb]   (2094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb