دوره 12، شماره 33 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 33 صفحات 34-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghenaati A, Nastiezaie N. Investigating the Relationship between Characteristics of a Good Teacher and Academic Engagement with Mediation of Academic Buoyancy of Graduate Students. J Med Educ Dev. 2019; 12 (33) :34-42
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1125-fa.html
قناعتی عاطفه، ناستی زایی ناصر. بررسی رابطه بین ویژگی‌های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با‌ میانجی‌گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (33) :34-42

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1125-fa.html


دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (447 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شاخص‌های مهم کیفیت آموزش، درگیری تحصیلی دانشجویان می‌باشد که می‌تواند تحت تأثیر سرزندگی تحصیلی دانشجویان و ویژگی‌های استاد مطلوب قرار بگیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین ویژگی‌های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با­ میانجی­گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود.
روش‌ بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. به شیوه نمونه‌گیری تصادفی-طبقه‌ای و بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 341 دانشجوی تحصیلات تکمیلی از طریق سه پرسشنامه‌ی ویژگی‌های استاد مطلوب، درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای s‏pss16  و لیزرل استفاده شد.
یافته‌ها: مقدار ضریب همبستگی ویژگی‌های استاد مطلوب با درگیری تحصیلی (001/0, p<566/0r=)، ویژگی‌های استاد مطلوب با سرزندگی تحصیلی (001/0, p<328/0r=)، سرزندگی تحصیلی با درگیری تحصیلی (001/0, p<486/0r=) معنی‌دار بود. اثر مستقیم ویژگی‌های استاد مطلوب بر درگیری تحصیلی (02/8, t=98/0β=)، اثر مستقیم ویژگی‌های استاد مطلوب بر سرزندگی تحصیلی (23/4, t=45/0β=) و اثر مستقیم سرزندگی تحصیلی با درگیری تحصیلی (43/4 , t=35/0β=) معنی‌دار بود. اثر غیرمستقیم ویژگی‌های استاد مطلوب بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی (157/0β=) نیز معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: اساتید دانشگاه می‌توانند با به کارگیری شاخص‌های فرهنگی-تربیتی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی-اجرایی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان را ارتقا ببخشند.
متن کامل [PDF 953 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb