دوره 12، شماره 35 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 35 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khayyam L, Valizadeh Haghi H, Azimi Y, Saedi Germi A, Sharghi A. Evaluation of Learning Styles of Clinical Dental Students in Ardabil University of Medical Sciences and Determining Their Relationship with Satisfaction with Education Status. J Med Educ Dev. 2019; 12 (35) :1-8
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1144-fa.html
خیام لیلی، ولیزاده حقی هاله، عظیمی یاسمین، ساعدی گرمی امین، شرقی افشان. بررسی سبک‌های یادگیری دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تعیین ارتباط آن با میزان رضایتمندی از وضعیت آموزشی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (35) :1-8

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1144-fa.html


گروه آموزشی دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (3603 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش و یادگیری تحت تأثیر متغیرهای مختلفی از جمله الگوی یادگیری قرار دارد که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی و برون‌ده آموزش عالی اثرگذار باشد. هدف مطالعه‌ی حاضر ارزیابی الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی و نیز رضایت‌مندی آن­‌ها از آموزش دانشکده­‌ی دندانپزشکی بود.
روش بررسی:  در این مطالعه توصیفی–تحلیلی که در سال تحصیلی 96-95 انجام شد، 109 نفر از دانشجویان مقطع بالینی دندانپزشکی وارد مطالعه شدند و پس از آموزش لازم پرسش‌نامه‌ی الگوی یادگیری Kolb را تکمیل کردند. همچنین در قالب یک سؤال رضایت‌مندی آن­‌ها از آموزش دانشکده­‌ی دندانپزشکی با امتیاز 0 تا 10 (کاملاً ناراضی تا کاملاً راضی) سنجیده شد. یافته‌ها با p<0.05 معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته‌­ها:  به ترتیب الگوی یادگیری همگرایی (8/57%)، جذب‌کننده (6/21%)، واگرا (8/12%) و انطباق یابنده (8/7%) بیشترین تا کمترین الگوی یادگیری را تشکیل می‌داد. ارتباطی میان الگوی یادگیری با جنسیت، معدل تحصیلی و ترم تحصیلی مشاهده نشد. میانگین رضایت‌مندی آموزشی دانشجویان 6/2 ±8/4 بود و با سبک یادگیری رابطه‌­ای معنی‌دار نداشت(p=0/4).
نتیجه‌­گیری:  یادگیری همگرایی و جذب‌کننده شایع‌ترین الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده علوم پزشکی اردبیل بود. بر این اساس آموزش بر مبنای حل مشکل در کنار سخنرانی می‌تواند به عنوان روش­‌های آموزشی مناسب پیشنهاد شود.
متن کامل [PDF 489 kb]   (454 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1398/8/8 | انتشار: 1398/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb