دوره 12، شماره 35 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 35 صفحات 48-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaie M, Mirzaie M, Ajam A A. Evaluation of the Relationship between Curriculum Elements and Medical Students’ Disposition Toward Critical Thinking (Case Study: Medical Students). J Med Educ Dev. 2019; 12 (35) :48-54
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1158-fa.html
میرزائی مجتبی، میرزائی محسن، عجم علی اکبر. بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه ی درسی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی (مطالعه ی موردی: دانشجویان علوم پزشکی). مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (35) :48-54

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1158-fa.html


گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
چکیده:   (3245 مشاهده)
زمینه و هدف:  برنامه‌­ی درسی نقش موثر و تعیین کننده‌ای در تحقق اهداف و رسالت های آموزش‌ عالی از نظر کمی و کیفی دارد. از این رو می‌توان یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کارایی و اثربخشی نظام آموزشی را نتیجه ی توجه ویژه به آن دانست. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین عناصر برنامه درسی و گرایش به تفکر انتقادی بود.
روش بررسی:  مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. نمونه ی این مطالعه 270 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 96-95 بود که با روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه‌ی عناصر برنامه‌ ی درسی طاطاری (1396) و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بوده و برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss  نسخه ی 22 استفاده شده است.
یافته­‌ها:  یافته های تحقیق بیانگر این بود که همبستگی معنادار و مستقیمی بین عناصر برنامه درسی و گرایش به تفکر انتقادی وجود دارد و تقویت هر یک از عناصر برنامه درسی (محتوا (231/0)، هدف (148/0)، روش (307/0) و ارزشیابی (203/0)) با تقویت گرایش دانشجویان نسبت به تفکر انتفادی همراه خواهد بود. نتایج آزمون t نیز نشان داد بین میانگین دانشجویان دختر و پسر از نظر گرایش به تفکر انتقادی  ( 151/0= t ؛ 880/0 =sig) و عناصر برنامه ی درسی ( 099/0 =t ؛ 921/0 =sig) تفاوت معناداری وجود ندارد. در ارتباط با تحلیل رگرسیون نتایج نشان داد که خرده مولفه‌ها‌ی هدف، محتوا و ارزشیابی پیش‌بینی کننده‌ی معنی‌داری نبودند و فقط متغییر روش با میزان بتای 225/0 پیش بینی کننده معنی‌داری بوده است.
نتیجه­‌گیری:  یافته ها حاکی از آن است عناصر برنامه ی درسی در تقویت گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی نقشی اساسی دارند لذا باید تجدید نظرهایی در زمینه‌ی برنامه‌ی درسی و عناصر آن به خصوص در حوزه­‌ی روش تدریس انجام گیرد.
متن کامل [PDF 444 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: 1398/2/11 | پذیرش: 1398/8/11 | انتشار: 1399/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb