دوره 6، شماره 11 - ( 1392 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 50-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi A, mohammadi J. Students' perception of the learning environment at Zanjan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2013; 6 (11) :50-60
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-131-fa.html
محمدی علی، محمدی جمشید. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری وآموزشی در دا نشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1392; 6 (11) :50-60

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-131-fa.html


علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (19181 مشاهده)

  زمینه و هدف : محیط یادگیری شامل کلیه ­ی شرایط و امکانات فیزیکی ، روانی، عاطفی، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که بر رشد و توسعه ­ ی یادگیرنده دریک موسسه آموزشی تاثیر می ­ گذارد . بین محیط یادگیری و پی آمد ­ های ارزشمند از قبیل رضایت ، موفقیت دانشجویان رابطه ­ی آشکار وجود دارد. لذا این مطالعه باهدف ار زیابی محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دیدگاه دانشجویان صورت گرفت .

  روش بررسی : این پژوهش توصیفی- مقطعی در سال91- 1390 در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت . بدین منظور، یک نمونه ­ی 374 نفری از دانشجویان به روش طبقه ­ای نسبتی و در هر طبقه به روش تصادفی منظم انتخاب شدند. برای بررسی محیط یادگیری و آموزشی از پرسشنامه ­ی ارزیابی محیط آموزشی داندی( DREEM ) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش و از آمارهای توصیفی و تحلیلی مثل میانگین ، آزمون تی نمونه های مستقل ( Independent Samples T-test ) و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد .

  یافته ها : میانگین نمره­ی کلی محیط آموزشی و یادگیری 26/ 100 ازحداکثر نمره ­ی 200 (14/50 درصد) بود که به معنی حد متوسط است. کمترین نمره ­ی میانگین ادراک دانشجویان23/ 22 از حداکثر نمره 48 (5/46 درصد) به بعد یادگیری مربوط بود، بیشترین نمره ­ی میانگین ادراک دانشجویان 03/ 23 از حداکثر نمره 44 (35/52 درصد) به بعد مدرسین مربوط می ­شد. تفاوت میانگین نمرات ادراک دانشجویان در همه ابعاد به جزء بعد مدرسین برحسب دانشکده از نظرآماری معنی دار بود ( 05/0 > P ) ، ولی تفاوت میانگین نمرات برحسب جنس از نظرآماری معنی دار نبود .

  نتیجه­ گیری : نتایج این مطالعه نشان داد که ادراک دانشجویان از محیط آموزشی در حد متوسط است و فضا برای بهبودی و اصلاح در همه ابعاد محیط آموزشی وجود دارد . اما نیازبه اصلاح در ابعاد یادگیری و شرایط اجتماعی بیشتر احساس می ­گردد .

متن کامل [PDF 164 kb]   (2715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: 1391/9/26 | پذیرش: 1392/7/22 | انتشار: 1392/7/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb