دوره 6، شماره 11 - ( 1392 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 41-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebi M, Hessamy G, Karimkhanlouie G. Perceptions of Medical Students and EFL instructors of their EAP materials, challenges and implications for Iranian EAP instructors. J Med Educ Dev. 2013; 6 (11) :41-49
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-150-fa.html
محبی معصومه، حسامی غلامرضا، کریمخانلویی گیتی. نگرش دانشجویان پزشکی واساتید زبان انگلیسی نسبت به کتاب زبان تخصصی پزشکی؛ چالشها و کاربردهای ضمنی برای اساتید دروس زبان تخصصی دانشگاهی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1392; 6 (11) :41-49

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-150-fa.html


دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (20796 مشاهده)

  زمینه و هدف: . کتاب ­ ها و مطالب آموزشی زبان تخصصی را شاید بتوان مهم ­ ترین رکن در برنامه ­ی آموزش زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی در ایران درنظرگرفت. بنابراین ، ارزیابی آن ­ ها می ­ تواند به شناسایی نقاط ضعف وقوت آن ­ ها کمک کرده ، وباعث ارتقای کیفیت آن ­ ها شود. هدف این مطالعه بررسی نگرش ­ های دانشجویان پزشکی و اساتید زبان انگلیسی نسبت به کتاب زبان تخصصی پزشکی و همچنین بررسی چالش ­ هایی بود که در حیطه ­ی آموزش و یادگیری زبان وجودداشته است.

  روش بررسی : به منظور انجام این مطالعه 175 دانشجوی رشته ­ی پزشکی و 25 تن از اساتید زبان انگلیسی از چهاردانشگاه پزشکی کشور(دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ودانشگاه زنجان)انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات ازپرسش نامه و مصاحبه استفاده گردید. آزمون آماری مورد استفاده آزمونهای T-test و MANOVA بودند.

  یافته ها : نتایج مطالعه ­ ی آماری نشان داد که تفاوت معناداری بین نگرش دانشجویان و اساتید نسبت به کتاب زبان تخصصی پزشکی وجود نداشت، ولی تفاوت معناداری بین نگرش آن ­ ها نسبت به شش جنبه ­ ی مختلف کتاب وجود داشت. نتایج مصاحبه هم نشان داد که کلاس ­ های پرجمعیت، نبود کتب مناسب نیاز فراگیران، نبوداهداف مشخص درحیطه ­ ی زبان تخصصی، وکمبود زمان ازبزرگترین چالش ­ های دانشجویان پزشکی و اساتید زبان بود.

  نتیجه­ گیری : یافته ­ های این پژوهش نشان داد که اگرچه نگرش ­ های مثبتی نسبت به کتاب وجود دارد، ولی بیشتر اساتید، آن را برای آموزش زبان تخصصی کافی نمی ­ دانند. به ­ علاوه آن ­ ها بر این عقیده ­ اند که، تعداد دانشجویان در کلاس ­ ها باید کاهش یابد، اهداف آموزش زبان در حیطه ­ی پزشکی مشخص شود وسپس بر اساس آن اهداف، مطالب درسی مناسب نیاز یادگیرندگان فراهم گردد

متن کامل [PDF 214 kb]   (1934 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: 1391/11/18 | پذیرش: 1392/7/22 | انتشار: 1392/7/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb