دوره 6، شماره 11 - ( 1392 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 30-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi F, Feizi A, Artishdar E. Knowledge and satisfaction of medical students with two methods of education for endocrine pathophysiology course: e-learning and lecture in classroom. J Med Educ Dev. 2013; 6 (11) :30-40
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-158-fa.html
شریفی فرانک، فیضی عبدالامیر، ارتیشه دار الهه. تأثیر آموزش فیزیوپاتولوژی غدد به دو روش مجازی و حضوری بر دانش دانشجویان پزشکی و رضایت مندی آنان ازروش تدریس. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1392; 6 (11) :30-40

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-158-fa.html


مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک -دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (22626 مشاهده)

  زمینه و هدف : افزایش دسترسی به سخت افزار و نرم افزارها برای آموزش از راه دور دریچه ای نو را به روی سازمان های آموزشی در جهت بهبود کیفیت آموزش گشوده است. این مطالعه به منظور بررسی میزان رضایت و نیز موفقیت دانشجویان پزشکی در درس فیزیوپاتولوژی غدد با دو روش تدریس سخنرانی و آموزش از راه دور طراحی شد.

  روش بررسی : این مطالعه بر روی 57 دانشجوی پزشکی در مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. مطالب درسی در درس فیزیوپاتولوژی غدد به دو قسمت تقسیم شد. یک قسمت به روش سخنرانی به شکل سنتی توسط دو آموزشگر این رشته تدریس شد و نیمه دیگر توسط محقق با دو روش سخنرانی و آموزش از راه دور برای محتواهای مختلف ارایه گردید. در پایان ترم رضایت مندی دانشجویان با پرسشنامه ای استاندارد سنجیده شد و نمرات آن­ها در محتوای تدریس شده با سخنرانی با محتوای تدریس شده از راه دور مقایسه شد.

  یافته ها : تفاوت معنی داری بین نمره کسب شده توسط دانشجویان در محتوای تدریس شده از راه دور (7/2 ± 9/11) و محتوای تدریس شده با سخنرانی توسط همان استاد (3/2 ± 25/12) و نیز توسط اساتید دیگر(4/3 ± 2/11) وجود نداشت. دانشجویان قوی کلاس تفاوت معنی داری را در نمره ­ی کسب شده از محتوای تدریس شده به روش آموزش از راه دور با سخنرانی نشان ندادند. با این وجود نمره­ی دانشجویان ضعیف در دروس تدریس شده با سخنرانی از لحاظ آماری بیشتر بود اگرچه میزان موفقیت آن­ها در پاس کردن درس مربوطه متفاوت نبود.

  نتیجه گیری : آموزش از راه دور به اندازه ­ی روش سخنرانی در کلاس برای انتقال مفاهیم در درس فیزیوپاتولوژی غدد در دانشجویان پزشکی موثر است. بررسی هزینه بری این دو روش در مقایسه با هم توصیه می شود.

 

متن کامل [PDF 181 kb]   (2160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb