دوره 7، شماره 14 - ( 3-1393 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 20-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tootoonchi M, Yamani N, Taleghani F. Evaluation of administrative performance indicators used for academic promotion: viewpoints of faculty members of Iranian medical universities. J Med Educ Dev. 2014; 7 (14) :20-30
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-201-fa.html
توتونچی مینا، یمانی نیکو، طالقانی فریبا، چنگیز طاهره. ارزیابی شاخص های خدمات اجرایی ارتقاء مرتبه علمی: دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1393; 7 (14) :20-30

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-201-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (12678 مشاهده)
مقدمه یکی از شاخص های ارتقاء مرتبه علمی، فعالیتهایی است که هیأت علمی در اداره و مدیریت دانشگاه و جامعه ارائه می‌دهد. هدف از این مطالعه ارزیابی منطقی بودن وقابلیت دستیابی شاخص های خدمات اجرایی ارتقاء مرتبه علمی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال 90-1389 است. روشها مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی در 13 ‌دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام، و با نمونه‌گیری طبقه‌ای 350 نفرانتخاب شدند. پرسشنامه ای محقق ساخته با مقیاس درجه بندی 1 تا 5 نمره ای، منطقی بودن و قابلیت دستیابی به شاخص های خدمات اجرایی آئین‌نامه ارتقاء را بررسی نمود. میانگین و انحراف معیار نمرات منطقی بودن و قابلیت دستیابی هر شاخص محاسبه و گزارش شد. یافته ها: مجموع یازده شاخص خدمات اجرایی ارتقاء، از نظر منطقی‌بودن و قابلیت دستیابی به ترتیب میانگین 11/12±18/32 و 58/11±37/39 را از کل نمره 55 کسب نمودند. منطقی ترین نمره شاخص فعالیت‌ها را مجری طرح پژوهشی، فعالیت اجرایی در مرکز توسعه آموزش(EDC)، مدیریت در رده‌های مختلف، و قابل دستیابی‌ترین فعالیتها را، فعالیت در مجلات علمی، مجری طرح پژوهشی، فعالیت اجرایی در EDC، و فعالیت موثر در انجمن های علمی کسب نمودند. نتیجه گیری: هیأت علمی، شاخص های اجرایی ارتقاء را چندان منطقی ندانسته ولی دستیابی به این شاخص‌ها را تا حدی امکان‌پذیر می‌پندارند. بازنگری معیارهای ارتقاء و تطبیق آن با ارزش مسئولیت ها، همراه با توسعه مهارتهای مدیریتی، و ایجاد فرصت کافی برای مشارکت در انواع وظایف خدماتی وتسهیل همکاری با مجلات و انجمن‌های حرفه‌ای، می‌توانند دستیابی به شاخص‌های خدمات اجرایی ارتقاء را تسهیل نمایند. 
متن کامل [PDF 156 kb]   (1316 دریافت)    
موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb