دوره 2، شماره 3 - ( (پاییز و زمستان 88) 1388 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 33-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghoreishi S. Assessment of Zanjan Medical Students’ Attitudes toward Psychiatry. J Med Educ Dev. 2010; 2 (3) :33-42
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-21-fa.html
قریشی سید ابوالفضل. ارزیابی نگرش دانشجویان رشته‌ی پزشکی زنجان نسبت به روان‌پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1388; 2 (3) :33-42

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-21-fa.html


چکیده:   (20439 مشاهده)

  زمینه وهدف: نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به روان‌پزشکی، به طور وسیع در کشورهای دیگر مورد پژوهش قرار گرفته است. نگرش مثبت به روان پزشکی می‌تواند پزشکان آینده را نسبت به نیازهای روان شناختی و اختلالات روان پزشکی همراه بیماران، در تمام شاخه‌های پزشکی پاسخگوتر نماید. شمار زیادی از بیماران روانی به پزشکان غیر روان پزشک مراجعه می‌کنند و بخش زیادی از اختلالات سوماتیک تحت تاثیر عوامل سایکولوژیکال قرار دارد. هدف از این پژوهش، ارزیابی نگرش دانشجویان رشته‌ی پزشکی نسبت به روان پزشکی و هم‌چنین تاثیر گذراندن بخش روان‌پزشکی روی نگرش دانشجویان پزشکی بود .

 

  روش بررسی: 144 دانشجو در مقاطع فیزیوپاتولوژی، استاجری واینتری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با پر کردن پرسش‌نامه در پژوهش شرکت داده شدند. در این مطالعه یک ارزیابی کلی از نگرش دانشجویان پزشکی به حسب مقاطع تحصیلی بدست آمد. هم‌چنین در مقطع استاجری، دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه، کسانی که بخش روان‌پزشکی را نگذرانده بودند و یک گروه کسانی که بخش روان‌پزشکی را گذرانده بودند و نگرش این دو گروه با هم مقایسه شد .

 

  یافته‌ها: دانشجویان در کل با نمره‌ی میانگین 74/80 نگرش مطلوبی نسبت به روان پزشکی نشان دادند (نمره‌ی خنثی 72) بهبود در نگرش دانشجویان با افزایش تمایل شغلی به روان‌پزشکی همراهی داشت (144 :n ، 01/0 :P). هم‌چنین در مقایسه بین دو گروه استاجری، نشان داده شد گذراندن بخش روان‌پزشکی موجب افزایش نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به روان پزشکی شده است (57 :n ، 015/0:P).

 

  نتیجه‌گیری: این پژوهش اثر مثبت آموزش روان پزشکی روی نگرش دانشجویان نسبت به روان پزشکی را تایید کرد. بنابراین آموزش روان‌پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی، پزشکان آینده را نسبت به نیازهای روان شناختی بیماران پاسخگوتر می نماید

متن کامل [PDF 146 kb]   (2071 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
دریافت: ۱۳۸۹/۷/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb