دوره 8، شماره 17 - ( 1-1394 )                   جلد 8 شماره 17 صفحات 93-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M A, Montazer Someesaraee N, Yazdani S, Nakhostin M R. Organizational Learning Capability and the Barriers and Facilita-tors of its in University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences . J Med Educ Dev. 2015; 8 (17) :93-101
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-250-fa.html
حسینی محمد علی، منتظر صومعه سرایی نادیا، یزدانی شهرام، نخستین محمد رضا. وضعیت قابلیت یادگیری سازمانی، موانع و تسهیل کننده های یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (17) :93-101

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-250-fa.html


دانشگاه
چکیده:   (13855 مشاهده)

مقدمه: یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، امروزه بعنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت سازمانی محسوب می شود. این پژوهش با هدف تعیین قابلیت یادگیری سازمانی، موانع و تسهیل کننده های آن در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 92-1391 انجام شده است روش مطالعه: در این مطالعه توصیفـی- مقطعی120 نفر از کارکنان و مدیران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به روش تمام شماری انتخاب شده اند. ابزار مطالعه پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی بوده که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با روش لاوشه و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (86%) مورد تأیید قرار گرفتند. یافته ها: وضعیت یادگیری سازمانی در این دانشگاه بالاتر از سطح متوسط بدست آمد. (1125/120). همچنین مهمترین موانع با میانگین 95/3 مربوط به"عادت و تمایل به انجام کارها به روشهای قدیمی وکمبود حمایت مدیران ارشد" و مهمترین عامل تسهیل کننده با میانگین 24/4 مربوط به"ضروری دانستن بکارگیری آموخته ها در عمل"بوده است. نتایج تفاوت معناداری بین متغیر های جنس، سن، سطح تحصیلات، پست سازمانی، سابقه کاری و نوع استخدام با قابلیت یادگیری سازمانی نشان نداد. بحث و نتیجه گیری: نتایج بیانگر بالاتر از سطح متوسط بودن قابلیت یادگیری در آن بود. لیکن تا رسیدن به سطح مطلوب نیاز به تلاش بیشتری می باشد. توصیه می شود به منظور ارتقاء بهره وری سازمانی، تدابیر لازم جهت حذف یا کاهش موانع و همچنین تقویت تسهیل کننده های یادگیری سازمانی در دانشگاه اندیشیده شود.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، سازمان ها و دانشگاه.
متن کامل [PDF 183 kb]   (2531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb