دوره 7، شماره 15 - ( 6-1393 )                   جلد 7 شماره 15 صفحات 103-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour A, Khosravan S, Mansourian M R, Mohammadian B. Nurses’ Opinion towards Barriers and Facilitators of Clinical Utilization of Research Results among nurses of teaching hospitals in gonabad 2013.. J Med Educ Dev. 2014; 7 (15) :103-116
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-257-fa.html
محمدپور علی، خسروان شهلا، منصوریان محمدرضا، محمدیان بتول. موانع و تسهیل کننده های به کارگیری نتایج تحقیقات در بالین از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد سال 1392. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1393; 7 (15) :103-116

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-257-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده:   (12529 مشاهده)
مقدمه: بدون شک در فرایند انتشار و کاربرد یافته های تحقیقات عواملی به صورت موانع و تسهیل کننده ها دخیل هستند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع و تسهیل کننده های به کارگیری نتایج تحقیقات در بالین از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای گناباد انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 147 پرستار شاغل در بیمارستانهای گناباد مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 3 قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، موانع و تسهیل کننده های کاربرد نتایج تحقیقات در بالین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS16 و بهره گیری از آمار توصیفی و آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. یافته ها: موانع عمده اذعان شده توسط پرستاران کمبود تسهیلات به منظور عملی ساختن یافته های تحقیقی (1/81 درصد)، عدم همکاری و مشارکت پزشکان (5/80 درصد)، عدم اختیار پرستار برای تغییر در روشهای مراقبتی و درمانی بیماران (1/79 درصد) و درگیر نبودن پرستاران در امر تحقیق (1/79 درصد) بود. برگزاری دوره های بازآموزی (1/95 درصد)، افزایش حمایت مدیران (93 درصد) و تجهیز کتابخانه بیمارستان ها به ژورنال های متعدد و امکان دسترسی به اینترنت (9/90 درصد) بعنوان مهمترین تسهیل کننده ها تعیین شد. بین سن، سابقه کار و نوبت کاری پرستاران با نمره کل مقیاس موانع رابطه معناداری وجود داشت (05/0p<). نتیجه گیری:بر اساس نتایج مطالعه به نظر می رسد فراهم کردن تسهیلات لازم، دادن اختیار بیشتر به پرستاران و ایجاد محیط حمایتی می تواند به عنوان ملزومات اجرایی شدن عملکرد مبتنی بر تحقیق در پرستاری باشد.
متن کامل [PDF 161 kb]   (1671 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb