دوره 8، شماره 17 - ( 1-1394 )                   جلد 8 شماره 17 صفحات 21-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshkhati N, jafari A, Yazdinezhad A, khoshkhati N. Prevalence of depression among newcomer pharmacy students of Zanjan University of Medical Sciences correlating demographic parameters. . J Med Educ Dev. 2015; 8 (17) :21-28
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-318-fa.html
خوش خطی نازیلا، جعفری اصغر، یزدی نژاد علیرضا، خوش خطی ندا. بررسی میزان شیوع افسردگی در تازه دانشجویان رشته داروسازی زنجان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (17) :21-28

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-318-fa.html


گروه فارماکوگنوزی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (9178 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی یک بیماری روانی شایع در دانشجویان است که دارای علائمی نظیر کاهش سطح خلق وخو، عدم وجود علایق ولذت ها در زندگی و افزایش احساس خستگی می باشد. علاوه براین افسردگی می تواند شامل زمینه و هدف: افسردگی یک بیماری روانی شایع در دانشجویان است که دارای علائمی نظیر کاهش سطح خلق وخو، عدم وجود علایق ولذت ها در زندگی و افزایش احساس خستگی می باشد. علاوه براین افسردگی می تواند شامل علائم و اختلالات دیگر و در شرایط بدتر باعث بروز رفتارهای پرخطر نظیر اعتیاد به الکل وداروها وحتی خودکشی گردد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه شیوع افسردگی دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی بر روی دانشجویان انجام شد. روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 83 دانشجوی رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند.. داده های مربوط به شیوع افسردگی دانشجویان (تعیین شده بوسیله پرسشنامه بک) و اطلاعات جمعیت شناختی جمع آوری و بوسیله نرم افزار Spss18 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان شیوع کلی افسردگی در دانشجویان مورد مطالعه 4/9 درصد می باشد. نتایج همچنین نشان داد بین شیوع افسردگی دانشجویان بومی و غیربومی تفاوت معناداری وجود دارد(01/0p<). اما بین شیوع افسردگی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین معدل تحصیلی و میزان افسردگی رابطه معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که دور از خانواده زندگی کردن می تواند در بروز شیوع افسردگی دانشجویان نقش داشته باشد. لذا به منظور کاهش بروز شیوع افسردگی در دانشجویان پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی ارتقاء سلامت روان و توانمندسازی روانی از یک سو و بومی گزینی از سوی دیگر مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 264 kb]   (1632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb