دوره 7، شماره 16 - ( 9-1393 )                   جلد 7 شماره 16 صفحات 19-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aalaa M, Sanjari M, Peimani M, Mirzabeigi S, Salemi M. Undergraduate nursing students' learning styles in Iran. J Med Educ Dev. 2014; 7 (16) :19-27
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-323-fa.html
اعلا مریم، سنجری مهناز، پیمانی مریم، میزابیگی محمد، سالمی صدیقه. سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1393; 7 (16) :19-27

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-323-fa.html


سازمان نظام پرستاری ایران
چکیده:   (18084 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از عوامل موثر بر فرآیند یاددهی- یادگیری، سبک یادگیری فرد است. هدف از این مطالعه تعیین سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بوده است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 90- 1389 در 25 استان کشور انجام شد. پرسش نامه شامل اطلاعات دموگرافیک و 12 سؤال مربوط به سبک های یادگیری (کلب) بود. در مجموع 1925نفر از دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی با پر کردن پرسش نامه در مطالعه شرکت کردند. داده ها ، با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در این پژوهش بیشتر پرستاران متعلق به گروه سنی 18-23 سال بودند(7/89%). اغلب دانشجویان، مونث (8/64%) و مجرد (87%) بودند. دانشجویان پرستاری شرکت کننده در این مطالعه به ترتیب در سال های اول (4/22%)، دوم (5/27%)، سوم (4/22%) و چهارم (7/27%) مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند. اکثریت دانشجویان (%1/43) دارای سبک یادگیری انطباق یابنده بودند و بقیه سبک های یادگیری به ترتیب عبارت بودند از واگرا (%5/36)، همگرا (%3/11) و جذب کننده (%1/9). بر اساس تحلیل های انجام شده ارتباط آماری معنی داری بین سن و جنس دانشجویان با نوع سبک یادگیری آنها وجود نداشت در حالیکه بین سال تحصیلی و سبک یادگیری ارتباط معنادار آماری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری دارای سبک های یادگیری متفاوتی هستند و مدرسین باید به این نکته توجه کرده و از روش های تدریس مختلف استفاده کنند. در این راستا با توجه به سبک های متفاوت یادگیری، انجام مطالعات تجربی با هدف استفاده ازروش های مختلف تدریس برای ارتقای یادگیری دانشجویان پیشنهاد می شود.
متن کامل [PDF 160 kb]   (2025 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb