دوره 3، شماره 4 - ( (بهار و تابستان 89) 1389 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 26-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Attari Moghadam J, Mokhlespour S, Valizadeh M, Momtazi S, Sharifi F, Ghodrati S, et al . Teaching“Doctor-Patient Relationship”to the Medical Student: Assesment of Knowledge and Satisfaction. J Med Educ Dev. 2010; 3 (4) :26-33
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-37-fa.html
عطاری‌مقدم دکتر جعفر، مخلص پور صدیقه، ولی‌زاده دکتر مجید، ممتازی دکتر سعید، شریفی دکتر فرانک، قدرتی دکتر صمد، و همکاران.. آموزش مهارت‌های ارتباطی پزشک، بیمار به دانشجویان پزشکی: سنجش آگاهی و رضایت دانشجویان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1389; 3 (4) :26-33

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-37-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (32470 مشاهده)
file:///C:DOCUME%7E1DEAR-U%7E1LOCALS%7E1Tempmsohtml1%EF%BF%BD1clip_filelist.xml" style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif" > Normal 0 false false false

مقدمه: مطالعات متعددی نشان می‌دهد که ارتباط خوب پزشک- بیمار بر پیش آگهی وضعیت سلامتی فرد تاثیر مثبتی دارد. همچنین میزان رضایت‌مندی بیماران از خدمات بهداشتی درمانی، بسیار به ارتباط موثر پزشک- بیمار مرتبط است.

روش بررسی: این مطالعه بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. 33 نفر انتخاب شدند و مهارت‌های ارتباطی پزشک-بیمار در یک کارگاه سه روزه برای آن‌ها تدریس شد. قبل و پس از مداخله، دانش و آگاهی آن‌ها در مورد مهارت‌های ارتباطی سنجیده شد. همچنین میزان رضایت‌مندی دانشجویان از کارگاه ارزیابی گردید. سپس اطلاعات به دست آمده آنالیز شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که 85 درصد شرکت کنندگان از کارگاه راضی بودند. تفاوت میانگین نمره‌ی کلی آزمون قبل و پس از مداخله، از نظر آماری معنادار بود (005/0P=.) همچنین پس از آموزش، نمرات زیر مقیاس‌های آزمون فوق نیز تفاوت معناداری با قبل از آموزش داشت.

نتیجه‌گیری: آموزش کارگاهی مهارت‌های ارتباطی پزشک- بیمار به دانشجویان پزشکی در ارتقا‌ی دانش و آگاهی آن‌ها از مهارت‌های ارتباطی بسیار موثر است.

متن کامل [PDF 163 kb]   (3273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
دریافت: ۱۳۹۰/۱/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb