دوره 8، شماره 19 - ( 6-1394 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 25-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari H. Nursing students' experiences of the implementation of family-centered care protocol in pediatrics. J Med Educ Dev. 2015; 8 (19) :25-32
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-393-fa.html
حیدری هایده. تجارب دانشجویان پرستاری از کاراموزی عرصه‌ی اطفال بر اساس پروتکل اموزشی ارایه‌ی مراقبت خانواده محور. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (19) :25-32

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-393-fa.html


چکیده:   (9541 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری به حساب می-آید. در حال حاضر توجه کمی به مراقبت خانواده‌محور در بخش و آموزش دانشجویان شده است. این مطالعه با هدف " بررسی تجارب دانشجویان پرستاری بر اساس پروتکل اموزشی ارائه مراقبت خانواده محور در سال 1392" انجام گرفته است.. روش اجرا: شرکت کنندگان درمطالعه 8 دانشجوی پرستاری ترم8 تشکیل می دادند. ابتدا اصول و مفاهیم مراقبت خانوداه‌محور تدریس شد و اصول مراقبتی و فرآیند پرستاری بر اساس این اصول تدوین و با مشارکت خانواده اجرا شد. سپس تجارب دانشجویان از روش تدریس مراقبت خانواده‌محور بررسی شد. روش جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت مصاحبه با 8 دانشجوی پرستاری که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند به اشباع رسید که این تجارب بر اساس تحلیل محتوی کیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج : بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از تجارب دانشجویان سه طبقه اصلی استقبال از روش تدریس با سه زیر طبقه جذابیت وجدید بودن مفاهیم مراقبت خانواده‌محور، احساس ارتباط نزدیک تئوری و بالین،کاهش استرس دانشجویان و طبقه اصلی موانع موجود برای اجرای مراقبت خانواده‌محور با چهار زیر طبقه کمبود پرسنل، کمبود زمان، نامناسب بودن فضای بخش و عدم آگاهی پرسنل از مفاهیم مراقبت خانواده‌محور و طبقه اصلی ضرورت اجرای مراقبت خانواده‌‌محور با سه زیر طبقه لزوم تغییر فضای بخش، آموزش پرسنل ، ضرورت توجه به والدین به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: از آنجا که مراقبت خانواده‌محور یکی از اولویت-های وزارت بهداشت و درمان است و سبب ارتقای سلامت کودک و خانواده و رضایت دانشجو می‌گردد پیشنهاد می شود که مراقبت خانواده‌محور به صورت واحدهای تئوری و عملی در دروس کارشناسی اضافه گردد
متن کامل [PDF 137 kb]   (1672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb