دوره 8، شماره 19 - ( 6-1394 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 73-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedinipoor A, Samadi F, Momeniyan S. Prevalence and factors associated with cheating among students of Qom University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2015; 8 (19) :73-80
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-428-fa.html
عابدینی پور اکرم، صمدی فاطمه، مومنیان سمیه. فراوانی و عوامل مرتبط با تقلب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم 1392. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (19) :73-80

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-428-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (12675 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیر منفی تقلب در محیط‌های آموزشی و لزوم برنا مه‌ریزی درجهت کاهش بروز آن در دانشجویان، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی تقلب وعوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392 انجام شد. روش بررسی : این مطالعه از نوع مقطعی می باشد پرسشنامه‌ها(محقق ساخته)در اختیار همه دانشجویان قرار داده شد که از این میان 536 نفر از دانشجویان پرسشنامه ها را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه به تایید ده نفر از متخصصین رسید و پایایی آن در یک نمونه مقدماتی بررسی شد. بعد از ورود داده ها به نرم افزار spss، برای توصیف داده ها از شاخص‌های میانگین و انحراف معیار استفاده شد. آمار استنباطی نیز توسط آزمون تی انجام شد. یافته ها: 536 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. فراوانی تقلب در بین دانشجویان رشته هوشبری بیشترین(3/79%) ودر بین دانشجویان مامایی (9/25%) و اطاق عمل (1/32%) کمترین میزان گزارش گردید. بیشترین شیوه تقلب، نگاه کردن به برگه امتحانی فرد کناری و یا در معرض دید قرار دادن برگه خود (9/20%) وکمترین شیوه تقلب، دسترسی به سئوالات قبل از امتحان و حضور به جای فرد دیگری در جلسه امتحان و بالعکس(4/3%) بیان شده است. درضمن بیشترین دلیل تقلب را چون ملاک سنجش فقط نمره است ذکر کردند(8/80%) وکمترین دلیل برای تقلب را اضطراب ذکر نموده اند(1/64%). نتیجه گیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین، آموزش درست و مدیریت آموزشی قابل اجتناب است. با توجه به اینکه رواج و شیوع تقلب در محیط های تحصیلی کشورمان انکار ناپذیر است بنابراین برای درک علت تقلب و شناسایی متغیرهای وابسته آن در بین دانشجویان خصوصا دانشجویان رشته های پزشکی، لازم است پژوهشهای گسترده ای در سطح کشور انجام گیرد.
متن کامل [PDF 143 kb]   (1530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb