دوره 10، شماره 26 - ( 6-1396 )                   جلد 10 شماره 26 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آقاخانی نادر، سهیلی امین، اقتدار سامره، سارا اپرناک فاطمه، سلطانی بهروز، خداپرست افسانه و همکاران.. تأثیر نظارت در آموزش بالینی بر یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (26) :1-9

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-555-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (625 مشاهده)

زمینه و هدف: عدم کسب توانمندی، یکی از مشکلات دانش آموختگان رشته­ی پرستاری در حیطه­ی آموزش بالینی است و نظارت در آموزش بالینی از جمله راهکارهای محوری جهت ارتقاء مهارت‌های بالینی می­باشد. لذا مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین تاثیر نظارت در آموزش بالینی بر یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری انجام گردید.
روش بررسی: مطالعه­ی حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس‌ آزمون بود که در آن 32 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1394 که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص شدند. دوره 6 هفته­ای کارآموزی برای گروه آزمون- بر اساس فرایند نظارت بالینی و برای گروه کنترل بر اساس روش مرسوم اجرا گردید. جهت جمع آوری داده­ها از چک لیست ارزیابی مهارت­های بالینی استفاده گردید.
یافته ها: گروه آزمون در مهارت‌های بالینی از قبیل تشخیص و کاربرد داروهای مورد استفاده، آموزش به بیمار و همراهان، رعایت نکات ایمنی در ایزولاسیون مستقیم و معکوس، رعایت اصول صحیح پانسمان و نمونه گیری، رگ گیری، مشارکت تیمی، پیشگیری از عفونت، رعایت نکات ایمنی و بکارگیری فرآیند پرستاری در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (001/0p<).
نتیجه گیری: میزان یادگیری و کسب مهارت‌های عملی در صورت اعمال نظارت در آموزش بالینی بیشتر از روش­های مرسوم کارآموزی است؛ لذا اجرای این روش به شکل گسترده­تر برای دانشجویان پرستاری در دیگر دوره­های کارآموزی نیز  توصیه می­گردد.

متن کامل [PDF 270 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb