دوره 9، شماره 21 - ( 1-1395 )                   جلد 9 شماره 21 صفحات 47-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roohi M, jahanian I, gholinia H, abbaszadeh H. A Comparison of Traditional Learning and Combined Traditional-ELearning (web-based) on Dentistry Students’ Learning of Practical Oral Pathology Course. J Med Educ Dev. 2016; 9 (21) :47-52
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-583-fa.html
روحی مهدی، جهانیان ایمان، قلی نیا همت، عباس زاده حمید. مقایسه آموزش سنتی و آموزش ترکیبی سنتی-الکترونیک (تحت وب) بر یادگیری درس پاتولوژی دهان عملی دانشجویان دندانپزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (21) :47-52

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-583-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (8240 مشاهده)

مقدمه: هم اکنون درس پاتولوژی ازطریق کلاس برگزارمی شود.آموزش سنتی جوابگوی نیازهای عصرحاضرنیست.آموزش الکترونیک (Elearning) تحت وب یکی از روش های نوین آموزشی است. از طرفی آموزش الکترونیک معایبی نیز دارد.آموزش ترکیبی، ترکیبی ازآموزش سنتی والکترونیک می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش آموزش سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس پاتولوژی دهان عملی می باشد.

روش ها: یک وبلاگ مشتمل برقسمتی از محتوای درس پاتولوژی دهان عملی طراحی شد. دانشجویان رشته دندانپزشکی مشتمل بر 30 نفر به دو گروه مساوی تقسیم شدند. یک گروه قبل از حضور در کلاس ،مطالب را  از وبلاگ مطالعه نمودند. قبل از آموزش سنتی، ارزشیابی آموزش الکترونیک انجام شد. سپس برای هر دو گروه تدریس در کلاس صورت گرفت .پس از مدتی ارزشیابی آموزش ترکیبی و سنتی دو گروه انجام شد. در مرحله بعد، جای دو گروه با یکدیگر تغییر نمود، ضمن اینکه محتوای مطالب نیز تغییر یافت و همانند مرحله اول، ارزشیابی آموزش الکترونیک، ترکیبی و سنتی دو گروه صورت گرفت . داده‏های حاصل از ارزشیابی وارد نرم افزار آماری گردیده وتاثیرآموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری دانشجویان مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها: یافته ها  نشان داد که بین  میانگین نمرات آموزش سنتی و الکترونیک (Pvalue=0.033) و بین میانگین نمرات آموزش سنتی و ترکیبی (Pvalue=0.007) اختلاف معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری: می توان نتیجه گیری نمود که از آموزش تحت وب می توان به عنوان شیوه آموزشی مکمل در کنار آموزش سنتی برای تاثیرگذاری بیشتر بر یادگیری دانشجویان بهره جست و حتی می تواند جایگزین آموزش حضوری شود.

متن کامل [PDF 126 kb]   (1387 دریافت)    
موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb