دوره 9، شماره 22 - ( 4-1395 )                   جلد 9 شماره 22 صفحات 53-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoghli A, Roshenas K. Application of Balance Score Card (BSC) and Analytic Hierarchical Process (AHP) in assessment of academic departments: A case study in Zanjan School of Pharmacy. . J Med Educ Dev. 2016; 9 (22) :53-63
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-644-fa.html
شغلی علیرضا، روشناس خدیجه. کاربرد کارت امتیازی متوازن (BSC) و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در ارزیابی عملکرد گروه‌های علمی : یک مطالعه‌ی موردی در دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (22) :53-63

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-644-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (14701 مشاهده)

چکیده پژوهش

    سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش و عملکرد گروه های علمی در دانشگاه به دلیل وظایف خطیر آن از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مدل های مشهور برای ارزیابی عملکرد در سطح سازمان و زیر مجموعه های آن مدل کارت امتیازی متوزن میباشد. این پژوهش با هدف توسعه مدلی در قالب کارت امتیازی متوازن و روش تحلیل سلسله مراتبی بمنظور ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی دانشکده داروسازی زنجان انجام پذیرفت

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، پیمایشی تعداد 24 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی زنجان در قالب شش گروه آموزشی و 100 دانشجوی رشته داروسازی در مقاطع مختلف تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه نیم ساختار یافته بود.  داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار Excel و نرم افزارExpert Choice  نسخه 11 تعیین وزن و با SPSS . نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته ها: با توجه به نتایج در محیط آموزشی، ابعاد رشد و یادگیری با امتیاز وزنی (377/0) و مشتری (345/0) بیشترین امتیاز و فرایند های داخلی(158/0) و بعد مالی(121/0) در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در ارتباط با رتبه بندی گروه های آموزشی گروه فارماسیوتیکس و کنترل غذا و دارو بالاترین نمره عملکرد را  در ابعاد رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی و مشتری کسب کردند.

نتیجه گیری:  یافته های این پژوهش می تواندعلاوه بر ارائه و توسعه ترکیبی مناسب از دو تکنیک BSC  و AHP برای  ایجاد تصویری از بکارگیری  مناظر چهارگانه کارت امتیازی متوازن در  محیط های آموزشی ،  در برنامه ریزی و بهبود عملکرد سیستم های آموزشی مشابه از طریق ارتقای کیفیت ارزیابی عملکرد و رتبه بندی آموزشی  به کار برده شود.

متن کامل [PDF 148 kb]   (3364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb