دوره 10، شماره 27 - ( 9-1396 )                   جلد 10 شماره 27 صفحات 32-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aligolbandi K, Mohamadalizadeh P, Amue F, Ghanhrani N, Nadi ghra A, Hosseinian A. Prediction of Active Learning by Evaluating the Components of Competency and Teaching Quality in the Students of Mazandaran University of Medical Sciences . J Med Educ Dev. 2017; 10 (27) :32-45
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-665-fa.html
علیگلبندی کبری، محمدعلیزاده پژمان، عموئی فتانه، قهرانی نسیم، نادی قرا علی اصغر، حسینیان عارف. بررسی پیش بینی یادگیری فعال با مولفه های شایستگی و کیفیت تدریس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (27) :32-45

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-665-fa.html


چکیده:   (5607 مشاهده)
زمینه و هدف: شایستگی و کیفیت تدریس اساتید نقشی اساسی در کیفیت یادگیری فعال دانشجویان ایفا می­کند. این پژوهش با هدف قابلیت پیش­بینی ­کنندگی مولفه­ های شایستگی و کیفیت تدریس اساتید نسبت به یادگیری فعال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام پذیرفت.
روش بررسی: در این مطالعه­ 359 نفر از دانشجویان این دانشگاه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب و جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. برای تعیین روایی 3 پرسشنامه­ ی حاضر از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و  مقدار   53/0 برای پرسشنامه شایستگی اساتید، مقدار  894/0 برای پرسشنامه کیفیت تدریس اساتید و مقدار  938/0 برای یادگیری فعال دانشجویان محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون­ های پارامتریک استفاده شد.
یافته ها: یافته ­ها نشان داد که مقدار متغیرهای شایستگی اساتید، کیفیت تدریس اساتید و یادگیری فعال دانشجویان با سطح معناداری برابر با 001/0 بیشتر از متوسط در بین دانشکده های تابعه بود. بین متغیرکیفیت تدریس و یادگیری فعال، با سطح معناداری 001/0 و ضریب همبستگی 61/0 و بین متغیرهای شایستگی اساتید و یادگیری فعال با سطح معناداری 001/0 و ضریب همبستگی 65/0 رابطه معناداری وجود داشت. یافته ها نشان دهنده­ ی وجود همبستگی خطی بین متغیر های شایستگی و کیفیت تدریس نسبت به یادگیری فعال با مقدار آماره­ی F برابر با 958/126 و سطح معناداری برابر با 0001/0بود.
نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد بین کیفیت تدریس و شایستگی اساتید رابطه­ ی معناداری وجود داشته و کیفیت تدریس و شایستگی اساتید می تواند یادگیری فعال دانشجویان را پیش بینی نماید.
 
متن کامل [PDF 306 kb]   (379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb