Aligolbandi K, Mohamadalizadeh P, Amue F, Ghanhrani N, Nadi ghra A, Hosseinian A. Prediction of Active Learning by Evaluating the Components of Competency and Teaching Quality in the Students of Mazandaran University of Medical Sciences . J Med Educ Dev. 2017; 10 (27) :32-45
URL:
http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-665-fa.html
علیگلبندی کبری، محمدعلیزاده پژمان، عموئی فتانه، قهرانی نسیم، نادی قرا علی اصغر، حسینیان عارف. بررسی پیش بینی یادگیری فعال با مولفه های شایستگی و کیفیت تدریس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (27) :32-45
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-665-fa.html
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (5923 مشاهده)
زمینه و هدف: شایستگی و کیفیت تدریس اساتید نقشی اساسی در کیفیت یادگیری فعال دانشجویان ایفا میکند. این پژوهش با هدف قابلیت پیشبینی کنندگی مولفه های شایستگی و کیفیت تدریس اساتید نسبت به یادگیری فعال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام پذیرفت.
روش بررسی: در این مطالعه 359 نفر از دانشجویان این دانشگاه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. برای تعیین روایی 3 پرسشنامه ی حاضر از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 53/0 برای پرسشنامه شایستگی اساتید، مقدار 894/0 برای پرسشنامه کیفیت تدریس اساتید و مقدار 938/0 برای یادگیری فعال دانشجویان محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های پارامتریک استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که مقدار متغیرهای شایستگی اساتید، کیفیت تدریس اساتید و یادگیری فعال دانشجویان با سطح معناداری برابر با 001/0 بیشتر از متوسط در بین دانشکده های تابعه بود. بین متغیرکیفیت تدریس و یادگیری فعال، با سطح معناداری 001/0 و ضریب همبستگی 61/0 و بین متغیرهای شایستگی اساتید و یادگیری فعال با سطح معناداری 001/0 و ضریب همبستگی 65/0 رابطه معناداری وجود داشت. یافته ها نشان دهنده ی وجود همبستگی خطی بین متغیر های شایستگی و کیفیت تدریس نسبت به یادگیری فعال با مقدار آمارهی F برابر با 958/126 و سطح معناداری برابر با 0001/0بود.
نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد بین کیفیت تدریس و شایستگی اساتید رابطه ی معناداری وجود داشته و کیفیت تدریس و شایستگی اساتید می تواند یادگیری فعال دانشجویان را پیش بینی نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶