دوره 11، شماره 29 - ( 3-1397 )                   جلد 11 شماره 29 صفحات 77-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نوریان عباسعلی، آربونی فریبا، مظلوم زاده سعیده، شروین بدو رضا. مقایسه ی وضعیت آموزش بالینی بخش های ماژور با وضعیت مطلوب از دیدگاه فراگیران و اساتید در دانشگاه علوم پزشکی زنجان . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (29) :77-86

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-747-fa.html


کارشناس ارشد مدیریت آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (2898 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی فرآیندی است که در آن فراگیران به تدریج با انجام کارهای عملی به کسب مهارت پرداخته و با استفاده از تجربیات اساتید، خود را برای انجام درمان بیماران آماده می­‌کنند. هدف از این مطالعه مقایسه­‌ی وضعیت آموزش بالینی با وضعیت مطلوب از دیدگاه فراگیران و اساتید می­‌باشد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه‌­ی فراگیران در نیمه‌­ی دوم سال تحصیلی91-90 در گروه­‌های ماژور مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد پاسخ دهندگان، کارورز (57) کارآموز (62) دستیار (62) و اساتید (36) نفر بود. ابزار سنجش پرسشنامه­‌ای پژوهش ساختـه که حاوی ده حیطه‌­ی آموزشی بود. روایی محتوای آن مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت وپایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 تایید گردید.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که بیشترین امتیاز را کارآموزان به گزارش صبحگاهی؛ کارورزان به پرونده نویسی وگزارش صبحگاهی؛ دستیاران به مجله خوانی و پرونده نویسی؛ واساتید به مجله خوانی وگزارش صبحگاهی دادند. در آزمونt  مستقل از دیدگاه کارآموزان و کارورزان بین میانگین نظرات گروه‌­های داخلی و اطفال و گروه­‌های جراحی و زنان تفاوت معنی­‌داری مشاهده نگردید (05/0<P). از دیـدگاه دستیـاران بین میانگیـن نظرات گروه‌­های داخلی و اطفال  تفاوت معنی داری مشاهده گردید (p=./.25 ). از دیدگاه اساتید نیز بین میانگین نظرات گروه‌­های زنان و جراحی  تفاوت معنی­‌داری مشاهده گردید. (58/0<P)
نتیجه گیری: علی‌­رغم مطلوب بودن وضعیت آموزشی، در برخی حیطه­‌ها وضعیت نامطلوبی مشاهده شد که این امر نیاز به برنامه‌­ریزی آموزشی، انجام ارزیابی­‌های مستمر از آموزش و در نهایت ارتقای سطح انگیزش فراگیران جهت افزایش مهارت خود را می‌طلبد.
 
متن کامل [PDF 300 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb