Seyedian M, salehi L. Psychometric Evaluation of the E-Learning Acceptance Scale among Virtual Education Students of the Universities of Medical Sciences in Tehran Province, Iran. J Med Educ Dev. 2017; 10 (26) :37-48
URL:
http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-784-fa.html
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز
چکیده: (1448 مشاهده)
زمینه و هدف: رشد سریع فناوری باعث تبدیل آموزش الکترونیکی به یکی از شایعترین رویکردهای آموزشی شده است .وجود ابزار روا و پایا جهت بررسی پذیرش این نوع آموزش الزامی است. این مطالعه باهدف اعتبارسنجی مقیاس پذیرش آموزش الکترونیکی انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه روان سنجی بر روی 223 نمونه از دانشجویان رشتهی آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی تهران در سال 1395انجام گرفت. ابزار اولیه 49 سوالی از مطالعات قبلی اقتباسشده بودکه پس از کسب اجازه از نویسندهی اصلی، به زبان فارسی ترجمه شد. سپس نمره تاثیر آیتم، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت 10 متخصص؛ و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد ارزیابی قرارگرفت. پایایی ابزار از نوع تجانس درونی به وسیلهی آزمون باز آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس شاخص ضریب تاثیر و شاخص روایی محتوی و نسبت روایی محتوی، 41 سوال حفظ شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 41 سوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، پنج عامل استخراج شد. این مقیاس قادر به پیشبینی 52% از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار پذیرش یادگیری الکترونیکی است که بهعنوان ابزاری مناسب در سنجش میزان پذیرش یادگیری الکترونیک قابلیت بهکارگیری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳