دوره 10، شماره 26 - ( 6-1396 )                   جلد 10 شماره 26 صفحات 37-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedian M, salehi L. Psychometric Evaluation of the E-Learning Acceptance Scale among Virtual Education Students of the Universities of Medical Sciences in Tehran Province, Iran. J Med Educ Dev. 2017; 10 (26) :37-48
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-784-fa.html
سیدیان اختصار مریم، صالحی لیلی. بررسی روان‌سنجی مقیاس پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجویان مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران در سال 95. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (26) :37-48

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-784-fa.html


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز
چکیده:   (445 مشاهده)
زمینه و هدف: رشد سریع فناوری باعث تبدیل آموزش الکترونیکی به یکی از شایع‌ترین رویکردهای آموزشی شده است .وجود ابزار روا و پایا جهت بررسی پذیرش این نوع آموزش الزامی است. این مطالعه باهدف اعتبارسنجی مقیاس پذیرش آموزش الکترونیکی انجام گرفت.
روش‌ بررسی: این مطالعه روان سنجی بر روی 223 نمونه از دانشجویان رشته­ی آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در سال 1395انجام گرفت. ابزار اولیه 49 سوالی از مطالعات قبلی اقتباس‌شده بودکه پس از کسب اجازه از نویسنده­ی اصلی، به زبان فارسی ترجمه شد. سپس نمره تاثیر آیتم، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت 10 متخصص؛ و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد ارزیابی قرارگرفت. پایایی ابزار از نوع تجانس درونی به وسیله­ی آزمون باز آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته­ها: بر اساس شاخص ضریب تاثیر و شاخص روایی محتوی و نسبت روایی محتوی، 41 سوال حفظ شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 41 سوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، پنج عامل استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش‌بینی 52% از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار پذیرش یادگیری الکترونیکی است که به­عنوان ابزاری مناسب در سنجش میزان پذیرش یادگیری الکترونیک قابلیت به­کارگیری دارد.
متن کامل [PDF 306 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb