دوره 10، شماره 26 - ( 6-1396 )                   جلد 10 شماره 26 صفحات 10-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari E, Khorasani A, Abdi H. Structural Model of Competence and Self-Efficacy Related to Classroom Management and Classroom Management Attitude in the Faculty Members. J Med Educ Dev. 2017; 10 (26) :10-23
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-786-fa.html
جعفری اسماعیل، خراسانی اباصلت، عبدی حمید. الگوی ساختاری رابطه‌ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیأت علمی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (26) :10-23

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-786-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (5477 مشاهده)

زمینه و هدف: مدیریت کلاس درس، عامل اساسی در تحقق اثربخش فرایند یاددهی-یادگیری است. عوامل متعددی بر نحوه­ی مدیریت کلاس درس توسط اعضای هیات علمی دخالت دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی ساختاری رابطه­ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و آزمودنی‌ها شامل 92 عضو هیات علمی بوده­اند. ابزارها عبارت بودند از پرسشنامه خودکارآمدی مدیریت کلاس درس مدرس (ایمر وهیکمن )، پرسشنامه شایستگی مدرس (سیکلر و همکاران  )، و پرسشنامه نگرش­ها و باورها در کنترل کلاس درس ( مارتین و همکاران) که بین اعضای هیات علمی از طریق نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش­های همبستگی، تحلیل رگرسیون و مدل­یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS-22 و  Amos-22 استفاده شد.
یافته­ها: یافته­ها حاکی از همبستگی معنی دار بین شایستگی، خودکارآمدی مدیریت کلاس، نگرش مدیریت کلاس و عوامل دموگرافیک (تجربه­ی تدریس و مرتبه­ی علمی) با یکدیگر است (01/0P<). یافته­ها همچنین  نشان داد که  شایستگی اعضای هیات علمی می­تواند نگرش مدیریت کلاس درس را پیش بینی نماید (01/0P<). بر اساس الگوی معادله ساختاری، میزان پیش بینی نگرش مدیریت کلاس درس از طریق شایستگی 56/0Gamma= است.
نتیجه ­گیری: اعضای هیات علمی دانشگاه می­توانند با رشد شایستگی در تدریس و ارتقای خودکارآمدی مدیریتی، به بهبود و تقویت نحوه­ی مدیریت و اداره­ی کلاس درس خود بپردازند.
 

متن کامل [PDF 312 kb]   (660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb