دوره 10، شماره 25 - ( 3-1396 )                   جلد 10 شماره 25 صفحات 25-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanlou H, hasan nezhad H, Khazaee-Pool M. The Attitude of Students toward their Field of Study and Future Career in Zanjan University of Medical Sciences – 2016. J Med Educ Dev. 2017; 10 (25) :25-34
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-787-fa.html
حسنلو هدیه، حسن نژاد حمیدرضا، خزائی پول مریم. نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در سال 1394. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (25) :25-34

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-787-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (7975 مشاهده)

زمینه و هدف: نگرش دانشجویان به رشته­ی تحصیلی و آینده شغلی آنان از مهم­ترین عوامل مؤثر در امر آموزش است که باید مورد مطالعه قرار گیرد. لذا مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان از رشته­ی تحصیلی و آینده­ی شغلی خود در سال 1394 انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی تعداد 384 نفر از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی زنجان به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که با 15 سوال نگرش دانشجو را نسبت به رشته­ی تحصیلی و آینده شغلی‌اش سنجید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی طریق نرم‌افزار آماری SPSS 16 تجزیه ‌و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین کل نمره به‌دست‌آمده از پرسشنامه دیدگاه دانشجویان نسبت به رشته­ی تحصیلی آینده شغلی­شان به ترتیب10/22، 77/14  که از میانگین نظری پرسشنامه­ها به ترتیب 27 ،18، پایین­تر بود. نتایج مطالعه نشان داد که 44 درصد از دانشجویان نگرش ضعیفی نسبت به رشته­ی تحصیلی و 3/38 درصد نگرش ضعیفی به آینده شغلی خود داشتند. مقایسه­ی نمره نگرش به آینده شغلی دانشجویان برحسب جنسیت، گروه­های سنی مختلف، مشروطی و مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. درحالی­که رابطه­ی معنی دار بین رضایت از رشته­ی تحصیلی و متغیرهای ذکر شده یافت شد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از نگرش ضعیف دانشجویان نسبت به رشته­ی تحصیلی و آینده شغلی آنها بود. برنامه‌ریزی جهت بهبود کارایی نیروی انسانی علوم بهداشتی و پزشکی، اصلاح ساختار آموزشی دانشگاه­های علوم پزشکی، افزایش ظرفیت­های شغلی و امکان سنجی شغلی در برنامه  ریزی آینده  می‌تواند در تقویت نگرش آن‌ها موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: نگرش، رشته‌ی تحصیلی، آینده شغلی
متن کامل [PDF 303 kb]   (690 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb