Mirhosseini F, Manoochehri H, musavi S, Hasanshiri F, Bigdeli S, Rahimi Moghadam Z et al . Combining Two Performance-based Assessment Methods of Logbook and DOPS in Field Internship of BSc Anesthesiology Students. J Med Educ Dev. 2018; 10 (27) :46-56
URL:
http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-800-fa.html
میرحسینی فخرالسادات، منوچهری هومان، موسوی سولماز، حسن شیری فاطمه، بیگدلی شعله، رحیمی مقدم زهرا و همکاران.. تلفیق دو روش ارزیابی مبتنی بر عملکرد لاگبوک– داپز(Logbook –DOPS) در کارآموزی عرصه دانشجویان کارشناسی هوشبری. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (27) :46-56
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-800-fa.html
نویسنده مسئول: استادیار، گروه پرستاری بهداشت جامعه. دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ا نویسنده مسئول: استادیار، گروه پرستاری بهداشت جامعه. دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران. آدرس: تهران، خیابان ولیعصر نبش بزرگراه نیایش. دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی.
چکیده: (1404 مشاهده)
زمینه و هدف: از وظایف برنامهریزان آموزش دنبال کردن برنامههای پویا با هدف ارتقای مستمر و ایجاد فرصت یادگیری بهینه برای یادگیرندگان است. از چالشهای مهم آموزش بالینی، تمایل مدرسین به استفاده از روشهای آموزشی سنتی و دشواری ارزیابی و نظارت بر فعالیتهای دانشجو در کارآموزی است. این مطالعه با هدف تلفیق روشهای ارزیابی مبتنی بر عملکرد، لاگبوک - داپز (مشاهده مستقیم مهارت انجام رویههای بالینی) در ارایه و ارزشیابی کارآموزی عرصه دانشجویان کارشناسی هوشبری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه دانشپژوهی با سنجش از طریق ارزشیابی و فقط پس آزمون، از تابستان سال1390 برای اولین بار در کشور انجام شد و طی مراحل نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی کارآموزی به روش تلفیقی با مشارکت 17 دانشجوی دورهی اول کارشناسی هوشبری دانشکدهی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت گرفت. دادههای حاصل از اجرا و ارزشیابی کارآموزی با روشهای آمار توصیفی در نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد.
یافتهها: مشارکتکنندگان، میزان تاثیر روش تلفیقی را در حیطههای مختلف یادگیری، تعامل با گروههای مختلف درمانی و ارزیابی کلی آموزش، بهترتیب 6/70 ، 5/76 و 100% متوسط به بالا اعلام نمودند، دستیابی به اهداف کلی آموزشی دوره در همهی موارد، خوب و بسیار خوب نشان داده شد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از اجرای کارآموزی نشان داد شیوه تلفیقی از دیدگاه ذینفعان، در هدایت فعالیتهای دانشجویان در طول دوره و تعامل آنان با دیگر گروهها، موفق عمل کرده است. به عبارتی، استفاده از این الگو میتواند در ارتقای عملکرد تیمی در آموزش، افزایش کسب مهارتهای بالینی و یادگیری عمیقتر کمک موثری نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصی دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶