دوره 10، شماره 28 - ( 12-1396 )                   جلد 10 شماره 28 صفحات 65-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

طاهری سیده سولماز، ناظمی سلمان بهاره، فقیه زاده سقراط، راهبر جواد، اصغرنژاد بهسان. بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1395. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (28) :65-77

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-807-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (100 مشاهده)
زمینه و هدف: فعالیت­های پژوهشی زیر بنای توسعه­ی کشور و ابزار پیشرفت علوم می­باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع انجام پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در دانشگاه در سال 1395 صورت گرفت تا با شناسایی موانع پژوهشی نقشی در پیشبرد اهداف توسعه ه­ای داشته باشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی، با جامعه­ی پژوهش شامل 108 نفر از دانشجویان دانشکده­های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت. ابزار گردآوری داده­ ها پرسش نامه ه­ای حاوی 4 بخش، اطلاعات دموگرافیک، انگیزه­ای، موانع شخصی و سازمانی بود. نظرات دانشجویان با استفاده از پرسش نامه جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار 24spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: دانشجویان مورد مطالعه با نسبت جنسی 6/54(مرد/زن) و میانگین سنی 77/1±04/24 سال بودند. عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری، ناتوانی در آنالیز داده ­ها، ناتوانی در تفسیر داده‌ها و کمبود وقت و مشغله زیاد به ترتیب جز چهار مانع اصلی در حیطه­ی موانع شخصی و عدم ارتباط با افراد فعال در امر پژوهش، وجود مقررات دست و پا گیر اداری در انجام فعالیت‌های پژوهشی، طولانی بودن مراحل تصویب طرح‌های پژوهشی و عدم درآمد کافی از محل پژوهش(نسبت به سایر فعالیت‌ها) موانع اصلی در حیطه ­ی موانع سازمانی بودند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، آموزش­ های لازم در خصوص مدیریت زمان برای دانشجویان، ارتقا کیفیت کلاس ­های آمار و روش تحقیق در حیطه روش‌های آماری، تسهیل مراحل تصویب طرح ­های تحقیقاتی و بازنگری در روند تصویب و بودجه ­های پژوهشی در حیطه ی دانشجویی برای رفع موانع پژوهشی ضروری به نظر می­ رسد.

متن کامل [PDF 309 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb