دوره 10، شماره 28 - ( 12-1396 )                   جلد 10 شماره 28 صفحات 78-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi B, Hosseinzadeh K. Revision of the Apprenticeship and Internship Logbooks of Community Health Nursing . J Med Educ Dev. 2018; 10 (28) :78-95
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-812-fa.html
عباسی بتول، حسین زاده کاظم. بازنگری در کارپوشه کارآموزی و کارورزی پرستاری سلامت جامعه. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (28) :78-95

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-812-fa.html


انشگاه علوم پزشکی قزوین،
چکیده:   (2913 مشاهده)
زمینه و هدف: کارپوشه ازابزارهای مهم در آموزش وارزشیابی فراگیران می­ باشد. استفاده ­از کارپوشه منجر­به کاهش­ فاصله بین تئوری وعمل می­ شود. هدف این مطالعه بازنگری درکارپوشه کارآموزی وکارورزی پرستاری سلامت جامعه بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه­ ی کیفی در پارادایم مدیریت آموزشی است که با هدف بازنگری در کارپوشه کارآموزی و کارورزی پرستاری سلامت جامعه در سال 1394 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. ضمن انجام مطالعه کتابخانه ه­ای در خصوص موضوع پژوهش، ازروش ­های متنوع جمع آوری اطلاعات استفاده شد. گویه­ های کارپوشه مذکور در معیار لیکرت پنج گزینه ه­ای (کاملا ضروری-ضروری-تاحدی ضروری-ضروری نیست-غیرضروری) تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی کارپوشه­ ی قبلی مورد بررسی قرار­گرفت و تیم پژوهشی کوریکولوم درس پرستاری سلامت جامعه را بررسی و گویه­ های کارپوشه را بر اساس آن تنظیم کرد که منجر به تولید کارپوشه نهایی شد.این کارپوشه پس از تنظیم مجددا در اختیار گروه اعضای هیات علمی قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن بررسی شد.
یافته ­ها: پس از­ بررسی سرفصل جدید وزارت متبوع و نظرسنجی­ از گروه خبرگان اعضای هیات علمی مجموعه ه­ای شامل 77 گویه ­ی جدید به دست آمد. از مجموع ده بخش کارپوشه نهایی، سه بخش؛ آموزش­ سلامت، مراقبت در منزل، و ارتباطات، در کارپوشه اولیه وجود نداشتند. کارپوشه­ ی نهایی در 10 بخش و مجموعا 142 گویه شد.
نتیجه گیری: گویه­هایی که مربوط به آموزش سلامت و ارتباطات است در کارپوشه ­ی فعلی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. این موضوعات در کارپوشه­ های قبلی که مورد استفاده بود مورد توجه نبودند. توجه به این مهارت­ ها سبب ارتقای پرستاری جامعه نگر خواهد شد.
 
متن کامل [PDF 300 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: دانش پژوهی | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb