دوره 10، شماره 26 - ( 6-1396 )                   جلد 10 شماره 26 صفحات 24-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi H. A Relationship between Spiritual Intelligence and Psychological Capital with Academic Performance among Students in Kashan University of Medical Sciences in 2016. J Med Educ Dev. 2017; 10 (26) :24-36
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-828-fa.html
رحیمی حمید. رابطه بین هوش معنوی و سرمایه روان شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی کاشان در سال 1395. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (26) :24-36

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-828-fa.html


استادیار دانشگاه کاشان
چکیده:   (1193 مشاهده)
زمینه و هدف: هوش معنوی و سرمایه روان شناختی، رویکردی هستند که به فرد در جهت هماهنگی با محیط، سلامت، بهبود عملکرد و خلاقیت یاری می­رسانند. لذا هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه­ی بین هوش معنوی و سرمایه روان شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.
روش بررسی: نوع تحقیق توصیفی–همبستگی بود. جامعه­ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودند که تعداد 294 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای به­عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه هوش معنوی در 40 گویه و پرسشنامه سرمایه روان شناختی در 24 گویه با مقیاس پنج درجه­ای لیکرت بود. روایی ابزارها، به­صورت محتوایی تایید شد. پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش معنوی 82/0 و سرمایه روان شناختی 91/0 برآورد گردید. تحلیل داده­ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد میانگین مولفه­های هوش معنوی (50/0±20/3) و سرمایه روان شناختی (41/0±51/3) بالاتر از حد متوسط بود. بین هوش معنوی و عملکرد تحصیلی (25/0=P-Value) و سرمایه روان شناختی و عملکرد تحصیلی (19/0=P-Value) رابطه مثبت و معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری: طبق یافته­ها، هوش معنوی و سرمایه روان شناختی بالاتر با عملکرد تحصیلی بهتر، همراه بود. از طریق توجه به رشد ابعاد هوش‌ معنوی و سرمایه روان شناختی، می‌توان زمینه‌های بهبود عملکرد تحصیلی در دانشجویان را فراهم آورد.
متن کامل [PDF 293 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb