دوره 11، شماره 30 - ( 6-1397 )                   جلد 11 شماره 30 صفحات 56-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaei S S, Ghorbani M. Validation of the Teacher Identity for Medical Faculty Members Scale (Short Version). J Med Educ Dev. 2018; 11 (30) :56-69
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-855-fa.html
طباطبائی سید سجاد، قربانی مریم. اعتباریابی ابزار کوتاه سنجش هویت معلمی هیات علمی پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (30) :56-69

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-855-fa.html


گروه علوم تربیتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.
چکیده:   (6002 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به دانشجویان پزشکی یکی از دغدغه‌های مهم متصدیان نظام آموزش پزشکی است. در حال حاضر، تعریف حوزه، مفهوم­سازی و تعیین عامل­ ها برای مفهوم هویت معلمی پزشکان با ابهام نظری و روشی روبه‌روست و ریشه بسیاری از این ابهام‌ها و پیچیدگی‌ها به نبود ابزار مناسب و کوتاه برای اندازه‌گیری مربوط می‌شود. تهیه ابزار اندازه‌گیری معتبر و روا، گامی موثر در حوزه ­ی آموزش پزشکی است. هدف اصلی پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار کوتاه هویت معلمی هیات علمی پزشکی بود.
روش بررسی: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، با روش نمونه­گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 156نفر از اساتید ده دانشکده پزشکی انتخاب شدند و به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. تحلیل‌های اکتشافی و تحلیل‌های روایی‌یابی و تاییدی به روش کمترین مربعات جزیی انجام شد که شامل: بررسی مدل‌های اندازه­ گیری (آلفای کرونباخ، ضرایب بارعاملی، پایایی مرکب، روایی همگرا و واگرا)، برازش مدل ساختاری (معناداری ضرایب مسیر، ضریب تعیین، پیش بینی مدل و شاخص نیکوی برازش) است.
یافته‌ها: ابزار نهایی 20 گویه شناسایی شد که شامل چهار عامل حوزه­ی تربیتی، حوزه­ ی آموزش و یادگیری، نگرش به آموزش پزشکی و توسعه حرف ه­ای بود. نتایج حاصله از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان‌دهنده ­ی مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخص‌ها و عامل­ ها بود.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت که ابزار کوتاه سنجش هویت معلمی هیات علمی پزشکی، در جامعه پزشکی کشور، پایایی و روایی سازه خوبی دارد و می‌توان از آن برای سنجش و شناسایی نقاط قوت و ضعف هویت معلمی پزشکان و رشد و توسعه آموزش پزشکی بهره گرفت.
متن کامل [PDF 790 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb