دوره 10، شماره 27 - ( 9-1396 )                   جلد 10 شماره 27 صفحات 19-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shayan S, Saboori M, Aghadavoudi O, Boroumand M, Rezaei H. Comparison the Efficiency and the Effectiveness of a New Comprehensive Test Management Software (NAJMA Software) with Traditional Method in Resident in-training and pre-board Examinations in Isfahan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2017; 10 (27) :19-31
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-865-fa.html
شایان شهرام، صبوری مسیح، آقاداودی امید، برومند مسعود، رضایی حبیب الله. مقایسه اثربخشی و کارآیی دو روش سنتی و نرم افزار جامع مدیریت آزمون (نجما) در برگزاری آزمون های ارتقا و گواهینامه دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (27) :19-31

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-865-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (6079 مشاهده)
زمینه و هدف: در راستای الکترونیکی شدن فرایندهای آموزش و یادگیری و ارزشیابی، هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی و کارایی استفاده از نرم افزار جامع مدیریت آزمون (نجما) در برگزاری آزمون­ های ارتقا و گواهینامه دستیاران تخصصی بالینی پزشکی بوده است.
روش بررسی: در یک مطالعه ­ی  توصیفی مقطعی در سال 1394، در گروه­ های بالینی دانشکده­ ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هزینه­ های مربوط به برگزاری آزمون­ های ارتقا و گواهینامه دستیاران در سال­ های 1393 به روش سنتی و1394 به روش نجما مقایسه گردید. شاخص­ های کمی و کیفی تعداد 6300 سوال مربوط به 42 دفترچه آزمون 21 رشته­ ی بالینی به تفکیک روش برگزاری ارزیابی شد. از کل اعضای هیات علمی گروه ­های بالینی دانشکده­ ی پزشکی نیز در مورد مزیت­ های هر یک از دو روش سنتی و نجما نظرسنجی شد.
یافته­ ها: هزینه­ های برگزاری آزمون در روش نجما کمتر از روش سنتی بود. از کل 377 نفر عضو هیات علمی بالینی دانشکده­ ی پزشکی، 8/64 درصد از اساتید موافق با برگزاری آزمون­ ها به روش نجما به جای روش سنتی بودند. شاخص ­های کمی و کیفی آزمون و میزان ایرادهای ساختاری سوالات در بین دو روش سنتی و نجما تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به قابلیت­ های نرم افزار نجما در مدیریت آزمون­ های کشوری، می­توان علاوه بر کاهش هزینه ­ها و وقت صرف شده و رضایت­ مندی بیشتر اساتید، با حذف مراحل واسطه ­ای از مرحله طراحی تا آنالیز سوالات امتحان، افزایش امنیت آزمون را نسبت به روش­ های سنتی تامین کرد.
 
متن کامل [PDF 294 kb]   (421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb