دوره 11، شماره 29 - ( 3-1397 )                   جلد 11 شماره 29 صفحات 54-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi A, Jamshid nejad A, Moatamed N. Evaluation of Relationship between Academic Motivation and Achievement in Students of Zanjan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2018; 11 (29) :54-62
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-892-fa.html
یوسفی عاطفه، جمشیدنژاد عالیه، معتمد نیما. بررسی انگیزه ی پیشرفت و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (29) :54-62

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-892-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (3127 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته‌­های علوم پزشکی در ارتقای سلامت جامعه  از اهمیت فراوانی برخوردار است  این مطالعه به بررسی انگیزه­‌ی پیشرفت و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی می‌­پردازد.
روش بررسی: در این مطالعه‌­ی مقطعی-توصیفی 148 نفر از دانشجویان دو سال آخر رشته‌­های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1395 به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شده و پرسشنامه‌­ی انگیزش هرمنس را تکمیل نمودند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و روش‌­های آماری همبستگی پیرسون و آزمون تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (p<0.05) .
یافته­‌ها: بر اساس نتایج این مطالعه 85% دانشجویان در فاصله‌­ی سنی 24-26 قرار داشتند. 1/53% دانشجویان مرد و 9/46 % زن، 85 % دانشجویان مجرد و 15% متاهل بودند. 1/74% دانشجویان بدون سهمیه و9/25% با سهمیه، 4/52% خوابگاهی و6/47% غیر خوابگاهی بودند. نمرات انگیزه‌­ی پیشرفت دانشجویان رشته­‌ی پزشکی، داروسازی و دندان­پزشکی به ترتیب 83/2، 87/2 و 86/2 بود . نتایج نشان داد دانشجویان غیرخوابگاهی از انگیزه­ی بالاتری نسبت به دانشجویان خوابگاهی برخوردار هستند . همچنین بین انگیزه و نمره­‌ی معدل علوم پایه ارتباط معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری: از آنجایی­که از بین متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی در این مطالعه ، تنها زندگی در خوابگاه‌­ها موجب کاهش انگیزه در دانشجویان شده بود ؛ شاید بتوان با آشناتر نمودن دانشجویان با زندگی خوابگاهی ، برگزاری جلسات مشاوره وبالا بردن امکانات مطالعه در محیط خوابگاه میزان انگیزه دانشجویان ساکن خوابگاه را افزایش داد.
متن کامل [PDF 255 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb