دوره 11، شماره 29 - ( 3-1397 )                   جلد 11 شماره 29 صفحات 34-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi S, Ramezanibadr F, Norouzi A. Evaluation of Intrinsic Motivation of Nursing Students Based on Perceived Motivational Climate. J Med Educ Dev. 2018; 11 (29) :34-43
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-899-fa.html
نوروزی سعیده، رمضانی بدر فرهاد، نوروزی علی. بررسی انگیزش درونی دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس درک آن‌ها از جو انگیزشی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (29) :34-43

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-899-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (3233 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین انگیزش درونی دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس درک آن‌ها از جو انگیزشی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که بر روی 165 نفر از دانشجویان انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود. از پرسشنامه‌های استاندارد انگیزش درونی و جو انگیزشی درک شده (متشکل از جو تسلط درک شده و جو عملکردی درک شده) استفاده گردید. داده‌ها توسط نرم افزارSPSS  و با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین انگیزش درونی با جو تسلط درک شده و جو انگیزشی درک شده وجود دارد (01/0 >). همچنین بین جو تسلط درک شده، جو عملکردی درک شده و جو انگیزشی درک شده همبستگی مثبت و معنی داری در سطح 01/0 وجود داشت. بر اساس نتایج رگرسیون مشخص شد که جو تسلط درک شده و جو انگیزشی درک شده، انگیزش درونی را در دانشجویان مورد پژوهش پیشگویی می‌کند  اما جو عملکردی درک شده قادر به پیشگویی متغیر انگیزش درونی نیست.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین انگیزش درونی با جو تسلط درک شده و جو انگیزشی درک شده و توانایی پیشگویی انگیزش درونی توسط این دو متغیر، به نظر می‌رسد با اصلاح و ارتقای جو تسلط و جو انگیزشی درک شده در محیط‌های یادگیری می‌توان انگیزش درونی دانشجویان جهت یادگیری را افزایش داد.
متن کامل [PDF 270 kb]   (260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb