دوره 11، شماره 29 - ( 3-1397 )                   جلد 11 شماره 29 صفحات 63-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimian Z, Abolghasemi M. Comparison between the Viewpoints of Faculty Members Regarding the Share of Scholarship Functions in Different Disciplines. J Med Educ Dev. 2018; 11 (29) :63-76
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-943-fa.html
کریمیان زهرا، ابوالقاسمی محمود. مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت های رشته ای . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (29) :63-76

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-943-fa.html


استادیار دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (2825 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات نشان داده است نوع و حجم فعالیت­‌های اعضای هیات علمی در رشته­‌های مختلف متفاوت است و این تفاوت از ماهیت رشته تاثیر می­‌پذیرد. تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد سهم کارکردهای دانش پژوهی مبتنی بر تفاوت­‌های رشته‌­ای انجام شده است.
روش‌ بررسی: تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و در سال1393 انجام شد. جامعه ­آماری 1200 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز بود که بر اساس جدول مورگان، 300 نفر به عنوان نمونه برآوردگردید. 265 پرسشنامه بازگردانده ­شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 37 سوال در مقیاس لیکرت بود که روایی­ صوری و محتوایی با دیدگاه 5 متخصص و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 تایید ­شد. نتایج با استفاده از آزمون ­آنوا تحلیل گردید.
یافته‌ها: درهمه رشته‌­ها پژوهش بیشترین و دانش پژوهی تعهد [همزبانی با جامعه] کمترین سهم را داشت. سهم پژوهش در رشته‌­های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم پایه پزشکی بیشتر بود(P value<0.05)، و همزبانی با جامعه در علوم انسانی و علوم پزشکی بیشتر بود(P value <0.05). نیمرخ وضعیت بهینه در رشته‌­ی مهندسی، علوم پایه محض و علوم پایه پزشکی نزدیکی بیشتری داشت و کشش آن به سمت پژوهش بود درحالی­‌که نیمرخ رشته­‌های علوم انسانی، پیراپزشکی و بالینی کشش بیشتری نسبت به آموزش داشت.
نتیجه گیری: سهم هر یک از کارکردها با توجه به ماهیت رشته متفاوت است. این موضوع مهم باید در آیین نامه­ ها و اصلاحات نظام ارزیابی فعالیت ­های اعضای هیات­ علمی در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 442 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb