دوره 11، شماره 29 - ( 3-1397 )                   جلد 11 شماره 29 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Y, Fathiazar E, Alizadeh M, Dehghani G. Development and Validation of Instruments for Evaluation of the Clinical Medicine Curriculum in Terms of Social Accountability . J Med Educ Dev. 2018; 11 (29) :1-12
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-945-fa.html
ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، علیزاده مهستی، دهقانی غلامعلی. طراحی و اعتبارسنجی ابزاری برای ارزشیابی برنامه ی درسی دوره بالینی پزشکی از نظر پاسخ‌گویی اجتماعی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (29) :1-12

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-945-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (1247 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموختگان پزشکی باید شایستگی‌های لازم برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه را در دوران تحصیل کسب نمایند. این امر مستلزم بررسی برنامه‌­ی درسی، بازنگری و بهبود کیفی آن است. این مطالعه باهدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت ارزشیابی برنامه‌­ی درسی دوره­‌ی بالینی از نظر پاسخ‌گویی اجتماعی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که طی سه مرحله در سال 1396و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، ویژگی‌های برنامه­‌ی درسی دوره­‌ی بالینی پزشکی براساس رویکرد پاسخ‌گویی اجتماعی تبیین گردید. در مرحله‌­ی دوم، ابعاد و گویه‌های ابزار با استفاده از نتایج بخش کیفی مطالعه و بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش تدوین گردید، و در مرحله­‌ی سوم نیز روایی صوری، روایی محتوا و پایایی ابزار تعیین گردید.
یافته‌ها: طی مرحله‌­ی اول پژوهش، ویژگی‌های برنامه‌­ی درسی دوره­‌ی بالینی از نظر پاسخ‌گویی اجتماعی تبیین گردید. در مرحله­‌ی دوم، ابزار اولیه در 4 حیطه و 55 گویه طراحی شد. در مرحله­‌ی سوم، اعتبارسنجی ابزار انجام پذیرفت و ابزار (با 40 گویه) روا گردید که نمره تأثیر آیتم گویه‌ها بالاتر از 5/1، CVR و CVI در هر گویه به ترتیب بالاتر از 59/0 و 79/0 و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  97/0 برآورد گردید.
نتیجه‌گیری: ابزار ارزشیابی در 4 حیطه و 40 گویه طراحی شد که از روایی محتوایی، روایی صوری و پایایی خوبی برخوردار است. این ابزار می‌تواند برای ارزشیابی برنامه‌­ی درسی دوره­‌ی بالینی پزشکی از نظر پاسخ‌گویی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 384 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb