دوره 10، شماره 28 - ( 12-1396 )                   جلد 10 شماره 28 صفحات 18-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piroozmanesh A, Imanipour M. The Effect of Formative Assessment on Test Anxiety of Nursing Students. J Med Educ Dev. 2018; 10 (28) :18-26
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-957-fa.html
پیروزمنش اکبر، ایمانی پور معصومه. بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (28) :18-26

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-957-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (2930 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی به­عنوان یکی از عوامل موثر در شکل­ دهی چگونگی یادگیری دانشجویان در آموزش عالی شناخته شده و کیفیت پیامدهای یادگیری به کیفیت ارزشیابی بستگی دارد. اما از آنجا که عموما ارزشیابی با اضطراب امتحان همراه است می ­تواند بر عملکرد فرد در آزمون تاثیر منفی داشته باشد. هدف مطالعه ­ی حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ­ی نیمه­تجربی از نوع دو گروهی قبل و بعد است که بر روی 68 دانشجوی پرستاری انجام شد. در گروه تجربه، هر چهار هفته یک امتحان تکوینی برگزار گردید. در گروه کنترل، تنها امتحان پایان ترم برگزار شد. میزان اضطراب امتحان در دو نوبت قبل و بعد از مداخله در دو گروه با پرسشنامه پنتریچ و دی­گروت اندازه­گیری شد. در نهایت داده­ ها با نرم­ افزارSPSS  نسخه 16تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار اضطراب در گروه کنترل، قبل از مداخله (پیش آزمون) 63/5±08/18 و بعد از مداخله (پس آزمون) 37/2±96/24 بود که به ­طور معنی­ داری افزایش داشت (001/0=P). در گروه تجربه، میانگین و انحراف معیار اضطراب بعد از مداخله (31/3±72/13) نسبت به قبل از مداخله (56/5±08/18) کاهش معنی ­داری نشان داد (001/0=P). مقایسه­ ی میانگین نمره ­ی اضطراب امتحان دو گروه قبل از مداخله، اختلاف آماری معنی­ داری نداشت (87/0= P) اما این اختلاف بعد از مداخله معنی­ دار بود (001/0=P).
نتیجه­ گیری: انجام ارزشیابی تکوینی می­تواند به کنترل اضطراب امتحان دانشجویان کمک کرده و علاوه بر تاثیرات مهمی که بر یادگیری دانشجویان دارد، از پیامد منفی اضطراب بر عملکرد واقعی آنان در ارزشیابی پایانی جلوگیری کند.
متن کامل [PDF 294 kb]   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb