دوره 11، شماره 32 - ( 12-1397 )                   جلد 11 شماره 32 صفحات 68-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momenyan S, Abedinipoor A, Seddighian T, Taheri L. Evaluation of Attitude of Students toward Their Discipline and Its Relationship with Some Factors of Academic Failure in Students of Qom University of Medical Sciences in 2015. J Med Educ Dev. 2019; 11 (32) :68-78
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-958-fa.html
مومنیان سمیه، عابدینی پور اکرم، صدیقیان طاهره، طاهری لیلا. بررسی نگرش دانشجویان نسبت به رشته ی تحصیلی خود و رابطه ی آن با برخی عوامل افت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (32) :68-78

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-958-fa.html


معاونت آموزشی،دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایران.
چکیده:   (4674 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نگرش دانشجو و تاثیر آن در پیشرفت و افت تحصیلی و با توجه به اینکه نگرش نسبت به رشته‌­ی تحصیلی یکی از عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان است. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان نسبت به رشته‌­ی تحصیلی خود و رابطه آن با افت تحصیلی انجام گرفت.
روش بررسی: نوع این مطالعه توصیفی-تحلیلی بود. تعداد 313 دانشجو با روش نمونه‌­گیری آسان وارد مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از آزمون آماری کای اسکوئر، تی مستقل و آنوا و رگرسیون خطی انجام شد سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته­‌ها: تعداد 313 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. معدل وسال دریافت دیپلم با نگرش رابطه­‌ی معنادار داشت (05/0p<). اختلاف نگرش بین رشته‌­های مختلف معنادار بود به طوری­‌که مثبت ترین نگرش مربوط به رشته‌­ی پزشکی و دندان پزشکی و منفی­ترین نگرش مربوط به رشته‌­های بهداشت بود (001/0p<). میزان تحصیلات پدر و واحدهای گذرانده شده نیز با نگرش ارتباط داشت  (03/0=P). درکل برخی از عوامل افت تحصیلی با نمره­‌ی کل نگرش ارتباط داشت به طوری‌­که هرچه نگرش مثبت‌­تر، افت تحصیلی کمتر بود (001/0p<،33/0- r=)
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مثبت ترین نگرش مربوط به رشته‌­ی پزشکی و دندان پزشکی و منفی­‌ترین نگرش مربوط به رشته­ های بهداشت می­‌باشد و ارتباط نگرش نیز با برخی از عوامل افت تحصیلی معنا دار شده است، لذا ضروری است که برنامه­‌های مدونی برای تقویت نگرش نسبت به رشته و عواملی که باعث موفقیت تحصیلی می­شود تدوین و اجرا گردد.
واژه‌های کلیدی: نگرش، رشته ی تحصیلی، افت تحصیلی
متن کامل [PDF 739 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb