دوره 10، شماره 28 - ( 12-1396 )                   جلد 10 شماره 28 صفحات 106-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakili M M, Jahangiri N. Content Validity and Reliability of the Measurement Tools in Educational, Behavioral, and Health Sciences Research . J Med Educ Dev. 2018; 10 (28) :106-118
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-961-fa.html
وکیلی محمد مسعود، جهانگیری نسرین. فرایند ارزیابی روایی و پایایی ابزار‌های سنجش و اندازه‌گیری در تحقیقات آموزشی، رفتاری و علوم سلامت ( با تأکید بر روایی محتوا) . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (28) :106-118

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-961-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (2994 مشاهده)
بخش مهمی از تحقیقات علوم اجتماعی، آموزشی و پزشکی، به طراحی و ارزیابی ابزارهای سنجش و اندازه­ گیری صفات و متغیرهای کیفی و انتزاعی، مرتبط است. دو جزء اساسی و مهم این­ گونه ابزارهای محقق ساخته، عبارتند از روایی و پایایی. در استفاده از این نوع ابزارهای تحقیق، کیفیت ارزیابی و تأمین این دو ویژگی همواره به عنوان یک نگرانی مهم مطرح هستند. پژوهشگران قبل از انتشار نتایج مطالعات خود، ملزم به گزارش چگونگی ارزیابی کیفیت روایی و پایایی ابزارهای اندازه­ گیری هستند. اشاره دقیق به چنین خصوصیتی، قابلیت اظهار نظر درباره اعتبار و میزان صحت نتایج تحقیق و مقایسه با نتایج سایر مطالعات را فراهم می ­نماید. در صورتی که اعتبار و اعتماد ابزار تحقیق، مورد تردید قرار گیرد، ممکن است تلاش ­های محقق و منابع تحقیق، به هدر رود. هدف از نگارش این مطالعه، بیان اهمیت و جایگاه این دو ویژگی در تحقیقات مختلف از جمله علوم پزشکی و مراحل انجام روایی محتوا به دو روش کمی و کیفی، و دو روش رایج ارزیابی پایایی ابزارهای اندازه­ گیری، می­ باشد.
متن کامل [PDF 805 kb]   (451 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb